Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí

V pátek 26. října a v sobotu 27. října pořádala švýcarská firma Balson něco jako den otevřených dveří pod názvem Probefahrt. Rodinná firma patří mezi přední výrobce lokomotiv, vagonů a příslušenství pro parkovou železnici. Majitelem firmy je pan Charles Ball junior, který ji převzal po svém otci a pokračuje tak v jeho šlépějích a vypadá to, že úspěšně. Jen náš klub vlastní tři bateriové lokomotivy AEG, které pochází z její produkce a pan Ball správně pochopil, že patříme mezi potencionální zákazníky pro některou z velkých parních lokomotiv. Takže nám nabídl, abychom si vyzkoušeli jejich ovládání a my jsme nabídku s radostí přijali.
Vzhledem k poslednímu provoznímu víkendu jsme museli zvolit páteční termín a na cestu jsme se vydali již ve čtvrtek v poledne. Kluci naštěstí neměli v pátek školu, takže žádná výuková absence. Do městečka Stein am Rhein tedy "Šutru na Rýně" jak poznamenal Roman jsme přijeli již za tmy a ubytovali jsme se ve stylovém hotelu Rheinfels přímo v historickém centru. Krásu starých roubených a malovaných měšťanských domů jsme si mohli krátce vychutnat v pátek ráno a potom už hurá na SLB Steiner Liliput Bahn, kde na nás již určitě čekají Ballovi. Teprve tam to bude ta správná ochutnávka.


Hotel Rheinfels ...
(foto © Roman Šiler)

... se nachází hned vedle řeky ...
(foto © Roman Šiler)

... a historického centra.
(foto © Roman Šiler)

Malované měšťanské domy na náměstí Rathausplatz.
(foto © Roman Šiler)

Počátky SLB Steiner Liliput Bahn sahají až do roku 1974. Výchozím bodem pro návštěvníky je tříkolejná stanice s točnou, která se nachází kousek od historického centra. Trať s rozchody 7 1/4 a 14 1/5 je dlouhá 900 metrů a vede parkem kolem řeky a promenády. V tunelu za rotundou se otáčí a vrací se zpět. Zhruba na polovině své délky je trať jednokolejná. Po příjezdu zpět do koncové stanice se musí lokomotiva otočit na točně a přepřáhnout na opačný konec vlaku. Před rotundou již byly vytaženy čtyři lokomotivy - Rhein, Waldenburg, harzká 99 6001-4 a Mecklenburg. Poslední tři jmenované byly již roztopené a připravené k předváděcím jízdám. Po krátké instruktáži o ovládacích prvcích v kabinách lokomotiv jsme si postupně vyzkoušeli všechny tři lokomotivy. Nespornou výhodou větších modelů je stabilita a rezerva výkonu. U lokomotiv 99 6001-4 a Mecklenburg opravdu stačilo přiložit dvě až tři lopatky na celý okruh. Předváděcí lokomotiva Waldenburg byla ten den dokonce zatopena poprvé, takže jsme si ji vlastně prémiově řídili jako první. I po jízdách ještě zářila a voněla novotou. Počasí bylo typicky podzimně zachmuřené, ale naštěstí nepršelo a my jsme byli teple oblečení. A to nikdo netušil, že v neděli napadne ve Steinu první sníh.


Lokomotivy před rotundou - Rhein, Waldenburg, 99 6001-4 a Mecklenburg.
(foto © Tomáš Randýsek)

RHEIN.
(foto © Tomáš Randýsek)

WALDENBURG.
(foto © Tomáš Randýsek)

99 6001-4.
(foto © Tomáš Randýsek)

Krátká instruktáž a pak už hurá na trať.
(foto © Tomáš Randýsek)

Roman na Mecklenburgu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání na odjezd.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Proč mám couvat zrovna já?!"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Opravdu stačí dvě lopatky?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Myslím, že pojedu první."
(foto © Tomáš Randýsek)

"To je pěkné posezení a svezení."
(foto © Tomáš Randýsek)

"A tady ten ventil je k čemu?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Jo, klidně pusť injektor."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Říkej něco inteligentního, točím."
(foto © Tomáš Randýsek)

"To prostě šlape jedna báseň."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Myslíš, že mám dopustit vodu?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Vidíš, teď přehodili výhybku."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Jen abych to uhlí nerozsypal."
(foto © Tomáš Randýsek)


Tom.
(foto © Tomáš Randýsek)

Martin.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lukin.
(foto © Tomáš Randýsek)


A potom přivezl Charles Ball fungl nový Waldenburg:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Který jsme si také všichni vyzkoušeli:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Setkání vlaků na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)

Otáčení i se strojvedoucím.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pára nahoře, pára dole.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zasněný strojvedoucí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pára v chladném počasí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Po výjezdu z tunelu.
(foto © Martin Šiler)

"Jo, jde mu to dobře."
(foto © Tomáš Randýsek)

Strojvedoucí musí umět i couvat.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Čekání na povolení k odjezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zkoumání stanoviště fíry.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pohled upřený na trať.
(foto © Tomáš Randýsek)

Únik páry přes pojišťovák.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pohled upřený na výhybku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Po příjezdu do stanice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ve vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lukin na Mecklenburgu.
(foto © Tomáš Randýsek)


Tady jsou chlapci v roli cestujících.
(foto © Tomáš Randýsek)

Charles Ball fotograf.
(foto © Tomáš Randýsek)

Charles Ball strojvedoucí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Charles Ball kapitán.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Roman Šiler)

Na závěr pro nás Ballovi připravili chutné polední občerstvení ve vyhřáté klubovně. Po srdečném rozloučení jsme se krátce po poledni vydali na cestu zpět, jelikož nás čekala osmi hodinová jízda do Brna a poslední provozní víkend. Děkujeme firmě Balson za pozvání a za to, že nám umožnila vyzkoušet si jejich báječné parní lokomotivy. Bylo to opravdu příjemně strávené dopoledne.