Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí


(foto © Tomáš Randýsek)

Svět se neustále mění a vyvíjí. A platí to také o tom modelářském. Echtdampf Hallentreffen má za sebou již druhé stěhování v rámci spolkové země Bádensko-Württembersko. Když jsme se ho účastnili poprvé, probíhal vždy na začátku ledna v okresním městě Sinsheim. Zde se mimo jiné nachází technické a dopravní muzeum s kinem IMAX 3D, které stojí za to určitě navštívít. Od roku 2010 se parní sraz přestěhoval do města Karlsruhe, které pro nás leží o 60 km dál. Za poslední roky jsme zaznamenávali postupný úbytek jak vystavovatelů, tak i návštěvníků. Výraznější změna pak nastala v roce 2016, kdy se parní sraz přestěhoval k Bodamskému jezeru a to do města Friedrichshafen. Rozhodovalo se právě mezi Friedrichshafenem a Kolínem nad Rýnem a naštěstí pro nás zvítězil bližší "Fridrichův přístav". Také se posunul termín konání mezinárodního srazu na začátek listopadu a Echtdampf Hallentreffen se navíc ještě spojil s modelářským veletrhem Faszination Modellbau. V loňském roce jsme se této akce nezúčastnili. Nový termín pro nás nebyl zrovna ideální a také jsme si chtěli počkat na ohlasy a názory z prvního ročníku. A po letošní návštěvě jsme byli mile překvapeni.

Friedrichshafen je velké okresní město a zároveň i univerzitní město v jižním Německu nedaleko hranic se Švýcarskem a Rakouskem u Bodamského jezera. Je zároveň i hlavním městem okresu Bodensee v jednom ze spolkových německých států Bádensko-Württembersko. Pro milovníky techniky jsou určitě velkými lákadly návštěvy muzeí Zeppelin a Dornier. To první je rozděleno na dvě části. Hangár s vyhlídkovými vzducholoděmi se nachází hned vedle výstaviště a odtud se lze také proletět. Druhá část se nachází u přístaviště na Seestrasse 22. Dornier muzeum lze nalézt hned vedle místního dopravního letiště na adrese Claude-Dornier-Platz 1. Letos nám návštěva z časových důvodů bohužel nevyšla, ale pokud pojedeme do Friedrichshafenu i příští rok, tak se tam určitě zajdeme podívat. Mimochodem i na místním letišti je celkem hustý provoz, takže lze spatřit startující a přistávající dopravní letadla pro krátké a střední tratě. A vyhlídková vzducholoď prolétává přímo nad výstavištěm.

(foto © Julian Herzog; zdroj: Wikipedia)

Cesta se tentokrát odvíjela na trase Brno - Praha - Plzeň - Rozvadov - Mnichov - Friedrichshafen, celková délka 780 km a doba jízdy osm a půl hodiny s jednou delší a jednou kratší přestávkou. A samozřejmě také s dokládkou modelů lokomotiv z depa Košíkov. Původně měla jet dodávka a dvě osobní auta. Jenomže hoši staví ty vagóny čím dál tím větší. A tak se nám nový osobní vagón, který měl být hlavním motivem na stánku, do dodávky na délku prostě nevešel. Nakonec tedy jela jen tři osobní auta a měli jsme co dělat, abychom Jurovy věci do těch tří aut nějak nacpali. Ale povedlo se. Největší strach jsme měli z českých dálnic, protože den před naší cestou byly ve směru na Prahu dvě kolony a každá se zdržením kolem 50 minut. Ale ve čtvrtek a také na zpáteční cestě v neděli večer jsme všemi dopravními omezeními projeli bez sebemenšího zdržení. Scénář ve Friedrichshafenu se moc nelišil od toho v Karlsruhe. Na výstavišti, které mimo jiné nese stejný rukopis architektů jako v Karlsruhe, jsme vyložili modely, nachystali stánek a poté se přesunuli do hotelu, který byl kousek od výstaviště. Hotel Holiday Inn Express sice neměl večerní restauraci a do centra to bylo pěšky přece jen daleko. Měli jsme radost, když jsme našli hospodu cca 10 minut od hotelu a zarezervovali si stůl pro třináct osob na tři stávající večery ještě z Brna, což bylo restaurací zpětně potvrzeno. Naše první rozčarování přišlo hned ve čtvrtek, kdy jsme čekali na jídlo déle, než bývá obvyklé i v našich luzích a hájích. To jsme ještě tolerovali, protože hospoda byla opravdu plná. Už jsme se těšili na pátek, že to snad bude lepší. Přišli jsme přesně na sedmou, jak byla domluvena rezervace. Asi o půl osmé přišla obsluha objednat nápoje a tak jsme si rovnou objednali i jídlo. A když nám jej o tři čtvrtě na devět přinesli (po několika urgencích), nestačili jsme se divit - kam se poděla ona německá spolehlivost a preciznost? Sobotní rezervaci jsme pro jistotu hned zrušili. Možná nás považovali za uprchlíky, i když o azyl žádný z nás nepožádal. Tak to jen tak na okraj - svět se prostě neustále mění a vyvíjí.

(foto © Messe Friedrichshafen GmbH)

Areál výstaviště je rozsáhlý a také zázemí je na velice slušné úrovni. A rozsáhlý byl svým záběrem také veletrh s doprovodným programem. Každý modelář či konstruktér si tu určitě přišel na své. Návštěvnost byla po všechny tři dny hojná a někdy byl během dne trochu problém nafotit si vyhlídnutý exponát. I nabídka občerstvení byla veliká. Nad vstupním vestibulem se nacházela velká restaurace s otevřeným ochozem, takže strávníci mohli rovnou pozorovat létající modely. Ve vestibulu bylo také mnoho menších stánků a jeden bufet. Kdo měl chuť na švábské speciality, mohl si odskočit na prostranství mezi pavilony, kde byl dřevěný srub s nabídkou teplých jídel. Kromě neděle, kdy celý den pršelo, se dalo sedět i venku. Takže i milovníci jídla si určitě přišli na své. Jen by to příště chtělo více světla uvnitř jednotlivých hal. Mimo haly A1 bylo v těch ostatních i za denního světla poměrně šero, což není pro focení bez blesku to pravé ořechové. Ale jinak to byl super výlet a návštěva tohoto obřího modelářského veletrhu určitě stojí za to.


Ta dodávka nám přece jen chyběla.
Snažili jsme se vyplnit každé volné místo, ale nakonec se to podařilo.
(foto © Jiří Polák)

Hlavním exponátem našeho stánku tak byla parní lokomotiva Andpie.
(foto © Lukáš Tuček, Tomáš Randýsek)


Modulové kolejiště IIm, které bylo umístěno v hale A2, nedoznalo oproti Karlsruhe, co se týká tvaru a velikosti, žádných výrazných změn. Pozitivní změnou bylo zakomponování provozu RC modelů nákladních aut a autobusů, které oživily celkový provoz. Tentokrát jsme měli vyhrazeno jedno celé nádraží se šesti kusými kolejemi a čtyřmi velkými stoly, takže místa bylo opravdu dost. Klasické "pivní" lavice byly nahrazeny židlemi s opěradly, takže i sezení bylo komfortní.

Naše zázemí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Klubové vlaky na nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zleva Shay, 99 4701 a 99 5603.
(foto © Tomáš Randýsek)

Triebwagen a 99 1590-1.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní vůz Triebwagen.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva Vinohrady.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva Liselotte.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva Petrov.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva 99 5603.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva Heidi.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva U 37.002.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva 99 4701.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva Shay.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva 99 1590-1.
(foto © Tomáš Randýsek)


Po delší době se místním návštěvníkům opět představila šalina - brněnská "desítka".
(foto © Tomáš Randýsek, Jiří Polák)

Dřevařská souprava s parní lokomotivou Shay.
Jen ta poslední fotka se sklopkou je pro Shay trochu nadčasová.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní šalina Henriette, ve Friedrichshafenu výhradně pod vedením Lukina.
(foto © Tomáš Randýsek)

Uhlířovic pára 99 1590-1.
(foto © Tomáš Randýsek)

Rhétská Heidi z depa Košíkov.
(foto © Tomáš Randýsek)

Brněnská Slatina.
(foto © Tomáš Randýsek)


Lukáš se po celou dobu vzorně staral o parní Henriettu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pavel se snaží zapálit hořák.
(foto © Tomáš Randýsek)

Občas je nutno lokomotivě pomoci.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dávkování pitného oleje Kralupol.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování vody během jízdy.
(foto © Tomáš Randýsek)

A můžeme pokračovat.
(foto © Tomáš Randýsek)

Heidi šlape jako hodinky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání na tlak.
(foto © Tomáš Randýsek)

Přišli se za námi podívat Elizabeth a Graham, kteří jako vždy jezdili na pětkovém kolejišti.
A dali jsme jim ochutnat moravskou meruňku - pro Elizabetku byla přece jenom moc silná.
(foto © Jiří Polák)

Občas je nutné něco drobného opravit ...
(foto © Tomáš Randýsek, Jiří Polák)

Jirka připojuje konektor k baterii.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jura zase použil svou cestovní pájku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Najde se však i chvilka na kávičku a další pochutiny.
(foto © Jiří Polák)


Na dvojkovém kolejišti bylo letos o něco méně modelářů, než v letech minulých.
Ale z těch přítomných to byly pro nás již známé tváře. Atmosféra je tam vždy přátelská.

(foto © Tomáš Randýsek)

Hned dva parní modely The Rocket se proháněly na našem kolejišti.
Jejich skutečnou velikost můžete srovnat s majitelem jedné z nich.
(foto © Tomáš Randýsek)

Modely parních lokomotiv na jednom z odstavných nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Do těchto dvou parních lokomotiv se skutečně přikládá drobounké uhlí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Model parní lokomotivy vymazlený do posledního detailu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Modrý Darjeeling Himalayan Train byl letos na kolejišti novinkou.
(foto © Tomáš Randýsek)

E.K.B. 18c od Reppingenů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Harcká 99 6001 s uhelným vlakem.
(foto © Tomáš Randýsek)

A bylo zde k vidění mnoho dalších modelů parních lokomotiv ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... od nám dnes již známých modelářů.
(foto © Tomáš Randýsek)


Modulové kolejiště bylo letos doplněno o RC modely nákladních aut.
Tito modeláři si po celý veletrh žili svým vlastním provozem,
ale v kombinaci s provozem na železnici často vznikaly zajímavé kompozice:

Sklopka Volvo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Logistické centrum.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tahač Scania.
(foto © Tomáš Randýsek)

Couvání s nákladním autem s přívěsem je oříškem i v modelovém měřítku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Setkání na čerpací stanici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na ulici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kompozice s nákladním vlakem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nákladní auto s kontejnerovým nosičem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Návštěvníci mohli vidět také model autobusu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Model vysokozdvižného vozíku, který přemísťoval palety s betonovými tvárnicemi, ovládala tato dáma.
(foto © Tomáš Randýsek)

Překládka kulatiny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tahač Volvo na mostě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Model betonárny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Další překládka kulatiny - tentokrát z vlaku na auto.
(foto © Tomáš Randýsek)


Teď se přesuneme v hale A2 o kousek dál, abychom si mohli vychutnat atmosféru
na modulovém kolejišti IIm Jean-Michela Mayora ze švýcarského městečka Écoteaux:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Zasvěceným dobře známý stánek.
(foto © Tomáš Randýsek)

Stánek společnosti Wimmer Maschinenbau.
(foto © Tomáš Randýsek)

Modely zemědělské techniky Lanz Bulldog.
(foto © Tomáš Randýsek)

Funkční pásová pila. Zde byla poháněna pouze stlačeným vzduchem.
(foto © Tomáš Randýsek)


Pětkové a sedmičkové kolejiště bylo umístěno v halách B1 a B2. Členění kolejiště bylo stejné jako v Karlsruhe, stavitelé však vzhledem k prostoru výrazně natáhli délku jednotlivých okruhů. Provoz se tím více rozmělnil a fronty se v podstatě netvořily.

(foto © Tomáš Randýsek)

Graham připravil parní lokomotivu pro svoji Elizabetku.
(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Parní traktory měly vyhrazené parkování na konci haly B2. Zastavili jsem se samozřejmě za Yetim, který na tomto parním srazu nemůže nikdy chybět:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V hale B2 byla také část kolejiště vyhrazena pro modelový provoz RC aut. Bylo zde k vidění silo, kde probíhala překládka kukuřice. Nákladní auta převážela kukuřičná zrna, která se pomocí vzduchového rozvodu (zdrojem byl průmyslový vysavač) dostala do sila, odkud byla následně vysypána do železničních vagonů. Ty je potom odvezly a vysypaly na plochu, odkud byla zrna pomocí nakladačů přemístěna na nákladní auta a znovu dovezena k silu. A tak pořád dokola. Součásti infrastruktury zde byl také kontejnerový terminál a další skladové areály.

Průmyslový areál s RC modely.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kukuřičné silo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vykládka kukuřice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Přeprava a vykládka kukuřice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nakládka kukuřice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Úklid po nakládce.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pískovna.
(foto © Tomáš Randýsek)


Království všech železničních modelářů malých měřítek se nacházelo v hale A3.
Byla zde zastoupena většina velkých i menších výrobců a také množství předváděcích kolejišť.
Začínalo se u velikosti G a končilo u velikosti Z:

Dvě předváděcí kolejiště společnosti BEMO s tématem podzimní RhB.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vystavené modely RhB ve velikostech HO a HOm.
(foto © Tomáš Randýsek)


Další kolejiště s námětem RhB v měřítku HO předváděli modeláři z německého Laupheimu.
(foto © Tomáš Randýsek)


Echt Amerika s krásným modelem dřevěného příhradového mostu.
(foto © Tomáš Randýsek)


Přejete si mobilní kolejiště? Můžete se inspirovat u firmy Z-Stammtisch.
(foto © Tomáš Randýsek)


Miniaturní model městského nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)


Dioráma s mostem přes řeku Moselu působí zdálky jako pohled na nějaké terárium.
Ale jezdí v něm miniaturní vláčky.
(foto © Tomáš Randýsek)


Faller Car Systems včetně zobrazení dopravní situace na monitoru.
(foto © Tomáš Randýsek)


Firma Märklin předváděla mimo jiné své kolejiště.
Sympatický byl hrací koutek pro děti.
(foto © Tomáš Randýsek)


Nabídka modelů Märklin pro zahradní železnici.
(foto © Tomáš Randýsek)


Hala A4 byla věnována modelům aut. Hlavním lákadlem pro návštěvníky byl rozsáhlý modelový polygon, ve kterém jezdily RC modely všeho druhu. Mohli jste zde vidět klasické trucky a autobusy, ale také různé stavební stroje, které nakládaly třeba štěrk nebo hlínu. Část polygonu byla vyhrazena pro zemědělskou techniku, kde modely předváděly orbu, výsev nebo válení.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Zde předváděli modeláři extrémní kousky se svými terénními automobily.
(foto © Tomáš Randýsek)


Model sjezdovky s funkčními sněhovými rolbami - povinná zastávka pro každého milovníka zimních sportů.
(foto © Tomáš Randýsek, Lukáš Tuček)


Co všechno se dá postavit z Lega - třeba funkční kabinková lanovka.
(foto © Tomáš Randýsek)


Lodě všech možných velikostí a kategorií byly umístěny v hale A5. Doslova nás fascinovaly obří plachetnice s plně funkčním natáčením plachet. Vzadu v hale byl nainstalován obrovský bazén, kde si mohli návštěvníci prohlédnout lodní modely v provozu. Působivé bylo hašení požáru na jedné z lodí pomocí vodních děl.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Záběry z hašení požáru vodními děly.
Modeloví hasiči nakonec dostali modelový oheň pod kontrolu.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Pěkně zpracované dioráma vylodění spojenců na Omaha beach v Normandii.
(foto © Tomáš Randýsek)


Letecké modely byly zastoupeny hned ve vstupním vestibulu, kde byla předváděcí aréna, dokola obklopená sítěmi. Zde po celý den létaly modely různého provedení. Převažovaly samozřejmě modely pěnové se střídavými elektromotory, které si našly velkou oblibu pro svoji relativně nízkou cenu a skoro nerozbitnost. Statické modely a stánky jednotlivých výrobců se nacházely v hale A1. Mnohé z modelů působily impozantně a létat s nimi určitě nebude žádná hračka. Postavit takový model je časově i finančně náročné, ale spadnout to může opravdu za chvilku.

Letecká aréna ve vstupním vestibulu.
(foto © Tomáš Randýsek)

K vidění byl i Mr. Yoda na svém hvězdoletu.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)