Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí

Paromilové z Hradce Králové si také začali plnit svůj sen a za finanční podpory města a kraje si postavili asi 400 metrů dlouhou "Dětskou železnici" o rozchodu 5"/7". Železnice je umístěna v parku na náměstí 5. května, kde se každý rok pořádá "Nábřeží paromilů". Místo se nachází nejen v parku, ale i v památkově chráněné zóně, takže paromilové jsou pod neustálým drobnohledem ochránců přírody i památkářů. Vybudovat pevné technické zázemí bude asi dost problematické.
Železnice jako taková vede po obvodu parku. Výchozím bodem je dvoukolejné nádraží se dvěmi kusými kolejemi, které mohou sloužit pro roztápění lokomotiv a odstavování souprav. Při hostování více modelů tady začíná být trochu těsno a zejména majitelé parních lokomotiv se musí mezi sebou domlouvat, kdo koho pustí a kdo počká, až ten před ním bude mít roztopeno a vyjede na trať.
Za nádražím zatáčí trať vlevo a podél chodníku prochází po pravé straně parku směrem k řece. Zde je možné využít odbočky a hlavní okruh si zkrátit. Hlavní trať za odbočkou zdolává mírné převýšení. Za další levotočivou zatáčkou následuje dlouhý rovný úsek směrem k Novákovým garážím. Zde se trať ve stoupání opět stáčí vlevo a přes dva ocelové mosty se vrací na nádraží.

Dvoukolejné nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava Ponavy před roztopením.
(foto © Tomáš Randýsek)

Domácí lokomotivy - parní Jůlinka
a lokotraktor Mobydick.
(foto © Tomáš Randýsek)

Společnost Moravských Parkových Drah byla organizátory požádána o spolupráci při zajištění provozu. Dětská železnice je přece jen teprve na svém začátku a nemá zatím tak rozsáhlý vozový park. Z Brna jsme tedy přivezli parní lokomotivy Krzenowic a Ponavu se čtyřmi lavicovými vozy. Nejdříve jsme si projeli trať s jedním lavicovým vagonem, abychom si ověřili průjezdnost. Na několika místech jsme zjistili obtížnější průjezdnost, kterou bylo možné ihned upravit.

Zkouška průjezdnosti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zkouška průjezdnosti.
(foto © Jiří Polák)

Zkouška průjezdnosti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zkouška průjezdnosti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dobrušování jazyků výhybky.
(foto © Jiří Polák)

Dobrušování jazyků výhybky.
(foto © Jiří Polák)


Slavnostní otevření Dětské železnice proběhlo v sobotu 21. srpna 2010 za účasti představitelů klubu Hradeckých paromilů, zástupců města Hradce Králové a Královéhradeckého kraje a samozřejmě za účasti hradecké veřejnosti.

Zahajovací fanfáry.
(foto © Tomáš Randýsek)

Úvodní projev.
(foto © Tomáš Randýsek)

Slavnostní přípitek.
(foto © Tomáš Randýsek)


A potom jsme již začali roztápět parní lokomotivy. Zájemců o svezení, zejména těch nejmenších, bylo opravdu hodně a obě hostující parní lokomotivy a domácí lokotraktor se prakticky až do konce akce nezastavily.

Zprůchodňování výfukových otvorů dmychavky u lokomotivy Krzenowic.
(foto © Jiří Polák)

Krzenowic s oblužným vozem
na odstavné koleji.
(foto © Tomáš Randýsek)

Za traťovou odbočkou.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Na trati podél chodníku.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Rovný úsek směrem
k Novákovým garážím.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Na úrovňovém přejezdu.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Lokomotiva Krzenowic zdolává
druhý ocelový most.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Na nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Další zájemci o svezení.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)



Za traťovou odbočkou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Rovný úsek směrem
k Novákovým garážím.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na úrovňovém přejezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Plně obsazený osobní vlak tažený
lokomotivou Ponava je připraven
k odjezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)



Drobná oprava před jízdou.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Odjezd z nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

V zájmu přihlížejících.
(foto © Tomáš Randýsek)

Plně obsazený vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na prvním mostě.
(foto © Tomáš Randýsek)


Pan Zdeněk Balský, jeden z hlavních autorů projektu Dětské železnice,
obsluhuje svoji "sedmičkovou" parní lokomotivu.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Odpolední jízdy parních lokomotiv s obměněnou obsluhou.
Práce strojvedoucího je za parného dne opravdu namáhavá.

Krzenowic odjíždí z nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ve stínu stromů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průjezd traťovým obloukem.
(foto © Tomáš Randýsek)

S plným tlakem páry.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průjezd mostem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd z nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)



Ponava se připravuje k odjezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní pumpa.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ve stínu stromů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průjezd traťovým obloukem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příjezd na nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Krzenowic a Ponava na nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zájem fotografů.
(foto © Tomáš Randýsek)



Tomáš Kühn a Jiří Stránský
- hlavní organizátoři.
(foto © Tomáš Randýsek)

Roman Šiler v rozhovoru
se Zdeňkem Balským.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tomáš, Lukáš, Martin.
(foto © Tomáš Randýsek)


A zde je ten hlavní důvod, proč se sen o Dětské železnici podařilo zrealizovat. Většinou rozzářené oči dětí, u těch nejmenších občas i zatajený dech, když poprvé usedají do vláčku a ještě neví, co že to vlastně bude? A to za tu námahu opravdu stojí!

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Slavnostní otevření Dětské železnice mají tedy Paromilové z Hradce Králové šťastně za sebou. Teď už jim jen zbývá udržet si zájem návštěvníků, aby se mohla Dětská železnice dále rozvíjet. Přejeme jim hodně zdaru a mnoho svezených cestujících.