Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí


Letošní ročník mezinárodního parního srazu Echtdampf-Hallentreffen byl jubilejní - již dvacátý. Náš klub se zúčastnil ve skoro stejné sestavě jako v letech minulých. Takže z Brna vyjížděla tři plně naložená auta, z Prahy pak jedno. Původním záměrem bylo hlavně vystavit šalinu v měřítku 1:8, ale nakonec ji Jenda s kolegou nestihli dokončit a rozestavěnou ji vézt nechtěli. I když i v nedokončeném stavu by určitě byla exponátem ke koukání. A tak jsme do Karslruhe vezli pouze Bohoušovu "Všudybylku" a Pavel vzal tu jejich malou zelenou berušku. Nakonec jsme stánek přece jen zaskládali a snad se bylo na co dívat.

Tým S.M.P.D. na 20. Echtdampf-Hallentreffen.
(foto © Tomáš Randýsek)


Hlavními poutači na stánku byly letos tedy dva modely lokomotiv - Bohoušova pára řady 354 přezdívaná "Všudybylka" a Pavlova bateriová lokomotiva řady 103. Návštěvníky našeho stánku jsme se snažili zaujmout také grafickou a video prezentací o naší parkové dráze, které jsme promítali na televizní obrazovce. Zejména klip o provozním dni parkové dráhy se podle ohlasů líbil nejvíce. Na stěnách stánku byly nainstalovány zaktualizované fotografie a mapa parkové dráhy.

Náš stánek na jubilejním 20. Echtdampf-Hallentreffen, ještě před otevřením výstaviště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hlavním exponátem našeho stánku byla parní lokomotiva řady 354 přezdívaná "Všudybylka".
(foto © Roman Šiler)

Aranžmá stánku je ve finále.
(foto © Jiří Polák)

Teď ještě tradiční společnou fotku.
(foto © Jiří Polák)

"Tak už se seřaďte
a nechte mi tam místo".
(foto © Jiří Polák)

Ráno se podávala křenovská pálená.
(foto © Jiří Polák)

Jurovy záběry opravdu netradiční.
(foto © Jiří Polák)

Na stánku bylo od rána veselo.
(foto © Jiří Polák)


(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Polák)


Stejně jako v loňském roce jsme měli na modulovém géčkovém kolejišti vyhrazeny tři koleje na krajním odstavném nádraží "A". A kolem sebe samé známé tváře přítomných modelářů. Kolejiště samotné mělo zase trochu jiný tvar a uspořádání.

Tom s Lukinem se připravují k jízdě,
Jurové se chlubí tím, co nakoupili.
(foto © Tomáš Randýsek)

Regulace plamene hořáku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nákladní vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)

Regulace plamene hořáku.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Už nám to jede!"
(foto © Tomáš Randýsek)

Dobíjení baterek.
(foto © Tomáš Randýsek)


Jirka Kůt přivezl mimo jiné svůj nový model parního motorového vozu Komarek, který staví již třetím rokem. Už má sestavený pojezd s kotlem a parním strojem. Pod kotlem bylo poprvé zatopeno právě zde a to konkrétně v pátek 8. ledna. Také vozová skříň je již před dokončením, ale její celodřevěná konstrukce nebude úplně ideální pro parní provoz. A tak Jirka plánuje postavit ještě jednu plechovou, která by se používala právě v okamžicích, kdy bude zatopeno pod kotlem. Zkoušky na kolejích v Karlsruhe pak probíhaly samozřejmě bez nasazené skříně. Na první pokus šlapal parní stroj jako hodinky, jen měl Jirka trochu problém s odtokem zkondenzované vody z válců, který se mu zřejmě ucpal při pájení, ale to si vyžaduje úpravu až v klidu v dílně. Přesto byl naprosto spokojený a šťastný, protože první ostrá zkouška neodhalila žádné podstatné závady.

Podvozek s parním kotlem a nasazenou zadní plošinou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Celodřevěná skříň je provedena do nejmenších detailů.
Jenom těch nýtků je nepočítaně.
(foto © Tomáš Randýsek)

Detaily parního vozu.
(foto © Roman Šiler)

První zatopení pod kotlem, zatím jen na podložkách na stole.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ale teď už honem na koleje, ať vidíme, jak to jezdí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zapalování hořáku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dole je keramický hořák - a hoří.
(foto © Tomáš Randýsek)

Chvilku počkáme na tlak páry,
stačí nám 2 atmosféry.
(foto © Tomáš Randýsek)

První jízdní zkouška probíhala také za účasti televizního štábu.
(foto © Tomáš Randýsek)


Nákladní vlak tažený lokomotivou Petrov, na postrku je lokomotiva Emma.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jurova šalina č. 10 projíždí hlavní stanicí.
(foto © Martin Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Jirka Polák co by strojvedoucí lokomotivy Liselotte.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Shay.
(foto © Tomáš Randýsek)

Climax.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva 99 5603 z depa Vinohrady.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokmotiva Slatina s nově renovovaným osobním vagónem.
(foto © Tomáš Randýsek, Lukáš Randýsek)

Parní tramvaj Henriette.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní tramvaj Henriette.
(foto © Lukáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)


V hale číslo 3 byly jako vždy soustředěny provozní modely velkých měřítek, které jezdily na dvou samostatných kolejištích a také parní traktory a lokomobily. A jako vždy zde bylo vydatně zakouřeno. Až se někdy v budoucnu budou dělat reportáže ve 4D, tak to také ucítíte.

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Samozřejmě jsme se rádi zastavili za Elizabetkou a Grahamem. Zastihli jsme je právě uprostřed jízdy. Graham nám hned nabídl, jestli si nechceme zajezdit. A kluci toho využili. A tak zatím co kluci jezdili, my jsme si zatím oprášili slovní zásobu a chvilku jsme s Elizabetkou a Grahamem pokecali. Nezapomněli jsme je pozvat na nadcházející Parní Olympii. Slíbili nám, že určitě přijedou.

Elizabeth.
(foto © Tomáš Randýsek)

Graham.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nejdřív si zajezdil Lukin.
(foto © Tomáš Randýsek)

Potom si to vyzkoušel i Tom.
(foto © Lukáš Randýsek)

Shazování ohně po ukončení jízdy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Další lokomotiva z vozového parku
manželů Coolingových.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V provozu byla také dřevařská železnice včetně medvědího dřevorubce.
(foto © Martin Šiler)

Co všechno jezdí po kolejích.
(foto © Martin Šiler)

Kluboví kameramani.
(foto © Tomáš Randýsek)

Strážce přejezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Lukáš Randýsek)

Naše další zastávka vedla do centra parních traktorů a lokomobil. Zde se již dlouhá léta vyskytují Hansueli Yeti Gassmann a Eugen Bouvier, naši kamarádi z doby nedávné. A jelikož oba jezdí "na pivo", jak o sobě tvrdí, tak jsme jim dovezli pár plechovek našeho zlatavého moku na zpříjemnění pobytu. Na oplátku jsme ochutnali to jejich švýcarské. Atmosféra byla vynikající, Yetiho čeština nemá chybu. Dokonce nám hned z Jurovy karty vytisknul společnou fotku na své thermotiskárně. Také Hansueli s Eugenem přislíbili účast na Parní Olympii 2016. Budeme se těšit.

Tuto fotku jsme měli k dipozici hned na místě.
(foto © Jiří Polák)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)


Excelentně provedený parní pásový bagr.
(foto © Tomáš Randýsek)

A také parní kolotoč není k zahození. O svezení byl mezi dětmi velký zájem.
(foto © Tomáš Randýsek)


Přišli nás navštívit Elizabetka s Grahamem.
Tak jsme si dali welcome drink a Jirka jim předvedl svůj nový model.
(foto © Jiří Polák)


"A mám to!"
(foto © Jiří Polák)

Příprava záběrů před jízdou šaliny.
(foto © Jiří Polák)

Řidič šaliny zmenšeného měřítka.
(foto © Martin Šiler)

Při zapalování pod kotlem
z toho jednomu až chytnou vlasy.
(foto © Jiří Polák)

Velmi šikovná lopatka na uhlí.
Takovou si také pořídíme.
(foto © Jiří Polák)

Zázemí pořadatelů Echtampf-Hallentreffen bylo jako každoročně v černě lesklém trucku. Stejně laděný byl letos také catering, který byl ukryt ve třech černých kontejnerech. Reklamní cedule nad kontejnery nabízely přehršel jídla včetně pizzy a steaků, ale asi to bylo určeno pro jiný typ akce. Skladba nabízených jídel se totiž nevymykala předchozím ročníkům. Jednoznačně nejprodávanějším sortimentem byl hlavně mezi Němci oblíbený kariwurst s hranolkami. Každý si však mohl vybrat z nabídky několika teplých jídel. Co nám tu však už od loňska chybělo, tak to byly stánky s čerstvě smaženými koblížky a mandlemi v cukru.

Zázemí pořadatelů.
(foto © Martin Šiler)

Catering.
(foto © Martin Šiler)

Stánek se zmrzlinou.
(foto © Martin Šiler)


Jak bylo zmíněno již na začátku, byl letošní ročník mezinárodního parního srazu Echtdampf-Hallentreffen v pořadí již dvacátý. Celý svět se poslední dobou nachází v neustálých proměnách, značně dynamických. Mění se nejen svět a s ním i Evropa, ale pomalu se mění také Echtdampf-Hallentreffen. A to zejména počtem zúčastněných vystavovatelů. Když se člověk ohlédne k naší první návštěvě tehdy ještě v Sinsheimu v roce 2008 nebo již v Karslruhe v roce 2010, tak rok od roku se počet vystavovatelů pomalu snižuje. Především prodejních stánků, kde lze zakoupit modelářský spojovací materiál a nářadí, je stále méně a méně. Letos bylo možné nakupovat spojovací materiál pouze v jednom stánku a to ještě kluci nesehnali vše co potřebovali. Přejme si, ať se tento ojedinělý mezinárodní parní sraz znovu pořádně nadechne a vydrží bez dalšího snižování vystavovatelů alespoň do dalšího jubilea. Pokud by došlo k opačnému trendu, určitě bychom v budoucnu zvažovali naši účast, už jenom vzhledem k poměrně velké vzdálenosti.

(foto © Roman Šiler)