Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí

Muzejní večer ve Strasshofu připadl letos na sobotu 3. října a S.M.P.D. se ho zúčastnila v celkem hojném počtu. Návštěvu jsme zase spojili s brigádou, abychom našim rakouským přátelům pomohli s budováním kolejiště. Počasí vůbec nepřípomínalo začátek října. Po oba dny bylo slunečno a teplo. Večer a ráno bylo sice studenější, ale ohřáli jsme se od kotlů našich lokomotiv.
Novinkou bylo otevření části tratě k vodárenské věži, čímž se výrazně prodloužila jízdní doba. Délka okruhu narostla na necelý kilometr a větší počet hostujících vlaků se tak lépe rozmístil v prostoru a nevytvářely se fronty. Kvalita železničního svršku není nejlepší. Je to dáno použitým štěrkem. Jedná se totiž o říční těžený štěrk, jehož oblé hrany po sobě kloužou a trať tak neustále "plave". I když se místní snaží koleje neustále zpevňovat, plovoucí štěk jim to dost ztěžuje. A tak se na některých místech musí jezdit opravdu krokem.



Vybalování modelů

Ve Strasshofu měla svoji premiéru nová 7" lokomotiva AEG z produkce švýcarské firmy Balson. Velikostně se od svých dvou starších sester neliší, jen je posazena na širším podvozku. Celozelená barva hezky ladí s lavicovými vagony. Kluci ji hned vyzkoušeli a ze všech vagonů sestavili služební vlak, který nás následně odvezl na údržbu tratě.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Bohouš Pavlíček zase přivezl nový model "Brejlovce" - dieselové lokomotivy ČSD řady T 478.3085. I když je lokomotiva vůči parním lokomotivám rozměrově menší, pěkně se pronese. Po umístění na koleje se stala terčem zájmu všech přítomných a fotografové hledali různé polohy, aby zachytili všechny detaily.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Tomáš Randýsek)


Již tradičně se zúčastňující modely lokomotiv Gromit, Krzenowic, Ponava a Topsy samozřejmě nechyběly. Petr Příkazký přivezl opravenou lokomotivu Klishay.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



"Happy birthday dear Erich, Happy birthday to you!"

Letos měla návštěva trochu slavnostnější atmosféru. Erich Leichner slavil narozeniny a tak jsme mu přivezli malý dárek - jak jinak než stylový. Nechali jsme mu udělat ořechové "Účko" s marcipánem a myslím, že se celkem povedlo. Erich měl radost a byl také trochu dojatý. Na rozdíl od skutečných parních modelů v něm však nezatopil, ale večer ho rozkrájel a všichni jsme si moc pochutnali. Mňam, mňam ...

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © T. Randýsek)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)



Brigáda

Před samotnou brigádou jsme se trochu posilnili a potom pracovním vlakem hurá na trať. Jedna část uklízela listí z kolejí a druhá (mužská) část budovala bednění pro budoucí betonový podklad nádraží u vodárenské věže. Nejdříve jsme odnesli provizorně položené koleje a následně jsme z trámů a latí udělali bednění na obrysu budoucího nádraží.

Malé občerstvení před brigádou.
(foto © Pavel Uhlíř)

Pracovní četa na vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní četa na vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nádraží
u vodárenské věže.
(foto © T. Randýsek)

Přesun kolejí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vyrovnávání plovoucích kolejí.
(foto © Tomáš Randýsek)


Při jízdě domácí soupravy došlo k mimořádné události a tak jsme ještě jednou věnovali pozornost vyrovnání tratě. Zejména Roman Šiler vyměřoval trať i v leže, aby odhalil zrádná místa, se kterými si ani vodováha neporadí. Následná jízda pracovního vlaku prověřila celou trať a až na pár míst, kde jsme si pro jistotu určili pomalé jízdy, byla trať bez problémů průjezdná.

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Roman ležící, spící?
(foto © Tomáš Randýsek)

Ne, Roman ležící, vyměřující.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vyměřování sklonu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak přivezl další nářadí.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Vypadá to dobře, ale ještě to
raději jednou přeměříme."
(foto © Jana Uhlířová)

"Tak hoši, tohle jsou přesně 2%."
(foto © Jana Uhlířová)

Čekání na pracovní vlak.
(foto © Pavel Uhlíř)

Pavel Uhlíř s dcerami.
(foto © Jana Uhlířová)

Vodárenská věž.
(foto © Tomáš Randýsek)


Příprava a roztápění lokomotiv

Odpoledne nastal čas roztápět lokomotivy, aby byly připraveny na nápor cestujících, který se očekával kolem sedmé hodiny večerní. Ti, kteří roztopili jako první, měli problémy s použitou vodou, do které pořadatelé nalili nějaký prostředek proti korozi. Voda neskutečně pěnila a po dosažení bodu varu doslova stříkala komínem ven. Byli jsme tedy nuceni použít normální vodu z vodovodního řádu, ale snad nám to lokomotivy pro ten večer prominuly.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Večerní jízdy

Vzhledem ke zkracujícím se dnům se záhy setmělo a začal noční provoz. Večerní a noční jízdy mají své kouzlo i když se na odlehlých místech tratě výrazně zmenšuje viditelnost. Situaci výrazně zlepší použítí přední svítilny na lokomotivě. Důležitým prvkem jsou však zadní červené svítilny, aby jste včas uviděli soupravu před sebou a mohli bezpečně zastavit. Ten večer byla jasná obloha a svítil měsíc, což také výrazně pomohlo k osvětlení krajiny a siluety vlaků byly viditelné na větší vzdálenost.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Tomáš Randýsek)



Neděle

"Chtěl bych být nedělním ránem, ......" zpívá Pavel Bobek v jedné z mých oblíbených písniček. A nedělní ráno se opravdu povedlo. Ranní prázdné nádraží vystřídali první návštěvníci, kteří se začali trousit po deváte hodině. Provoz zahájila elektrická lokomotiva AEG. Ostatní strojvedoucí zatím roztápěli parní lokomotivy.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Elektrická lokomotiva AEG

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Parní lokomotiva KRZENOWIC

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Parní lokomotiva TOPSY

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Parní lokomotiva PONAVA

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Dieselová lokomotiva T478.3085

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Domácí parní lokomotiva řady "U"

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Hostující model z Rakouska

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Exponáty muzea Heizhaus Strasshof

(foto © Tomáš Randýsek)

Součástí Muzejního večera ve Strasshofu byla také výstava mobilních i stacionárních exponátů. Mezi mobilní exponáty patřily mimo domácích lokomotiv také maďarská parní lokomotiva řady 109 a předchozího ročníku již známá slovenská parní lokomotiva řady 331. Stacionární výstavu tvořily exponáty muzea. Některé byly již zrenovované, ale většina na svoji renovaci teprve čeká a je otázkou, zda se najde dostatek financí, protože chátrajících exponátů je opravdu mnoho.


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Maďarská lokomotiva řady 109

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Domácí lokomotiva řady 372

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Slovenská lokomotiva řady 331

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Nově zrenovovaná lokomotiva LICAON (vyrobená v roce 1851) se soupravou nákladních vozů
a jedním sanitním vozem pro ošetřování vojáků:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Ostatní exponáty parních lokomotiv

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Exponáty elektrických a dieselových lokomotiv

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Odstavné koleje muzea, na kterých čekají exponáty na svoji renovaci:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Provoz na trati Wien - Bernhardsthal Gr. / Břeclav st. hr., která prochází vedle areálu muzea:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Letos asi poslední akce s modely velkých měřítek se určitě vydařila.
Je radost se dívat, jak se rodina majitelů těchto modelů úspěšně rozrůstá.
Pokud právě probíhající jednání s investorem skončí dohodou obou stran, mohla by již začátkem příštího roku začít vyrůstat na okraji Brna nová parková železnice. Tak se nechte překvapit ...