Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí


Tramvajové muzeum Graz. V levé části je vystaven vůz číslo 2 ze Schloßbergbahn.
(foto © Tomáš Randýsek)


Místní tramvajové muzeum se nachází v poklidné okrajové části Grazu zvané Mariatrost. Nad muzeem se na kopci tyčí místní bazilika. Muzeum samotné je umístěno v prostorách vozovny na konečné stanici původní Mariatrostské elektrické dráhy, kam se dostanete linkou číslo 1, která jede přes hlavní nádraží a také velký dopravní uzel na Jakominiplatz.
Historie městské dopravy v Grazu sahá do roku 1878, kdy byla uvedena do provozu koňská dráha o délce 2,2km spojující tehdejší jižní (dnes hlavní) nádraží a Jakominiplatz. V roce 1880 již měla délku 6,1 km a její severní větev vedla až do části Hilmteich. V provozu bylo 5 otevřených a 24 krytých vozů, depo a stáje byly umístěny na Annenstraße poblíž nádraží.
V březnu 1897 začal městský stavitel Andrea Franz budovat jednokolejnou trať metrového rozchodu s výhybnami na úseku Zizendorfgasse – Schubertstraße – Hilmteichstraße – Mariagrün – Mariatrost o délce 5,247 km. 29. ledna 1898 byl pak po technicko-policejní zkoušce zahájen provoz. Vozový park tvořilo zpočátku 8 elektrických a 8 vlečných vozů. V květnu 1939 zde získala podíl Grázká tramvajová dráha a ta rozhodla o vybudování paralelního úseku Zizendorfgasse – Hilmteich na normální rozchodu 1.435 mm. A tak od 16. října 1939 končila Mariatrostská dráha v Hilmteichu a zde se již muselo přestupovat na městskou tramvajovou linku č. 1.
Vznik muzea se datuje od roku 1971, kdy byl panem Erwinem Franzem (jeho dědeček stavěl dráhu do Mariatrostu) založen spolek Tramvajového muzea Graz se zaměřením na získávání, restaurování a provozování historických tramvajových vozidel. Právě proto se dnes muzeum může pochlubit sbírkou 16-ti tramvají, 11-ti vlečných vozů a 6-ti pracovních vozů.


Nad muzeem se tyčí bazilika.
(foto © Tomáš Randýsek)

Náš průvodce po muzeu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hoši si se zájmem prohlížejí
vystavené exponáty.
(foto © Tomáš Randýsek)

První elektrický vůz č. 22 pouliční dráhy v Grazu byl vyrobený v roce 1899
místní továrnou Grazer Waggon- und Maschinen- fabrik AG Johann Weitzer.
(foto © Tomáš Randýsek)


Vlečný vůz BW č. 36
vyrobený v roce 1880.
(foto © T. Randýsek)

Elektrický vůz č. 234
vyrobený v roce 1949.
(foto © T. Randýsek)

Stanoviště řidiče vozu č. 234.
(foto © Tomáš Randýsek)


Replika vozu koňské dráhy byla postavena v roce 1974 podle originálních plánů z roku 1878.
(foto © Tomáš Randýsek)


Elektrický vůz č. 117 vyrobený
v roce 1909 továrnou Grazer
Waggon- und Maschinen-Fabrik
AG Johann Weitzer.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zatím poslední přírůstek do muzea
- elektrický vůz č. 206 vyrobený
v roce 1949 továrnou Simmering
Graz Pauker AG.
(foto © Tomáš Randýsek)


Znak města a logo GVB
(Grazer Verkehrsbetriebe).
(foto © Tomáš Randýsek)

Vitrína s dnes již historickými
součástmi tramvají.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vitrína s dnes již historickými
součástmi tramvají.
(foto © Tomáš Randýsek)


Po prohlídce vozovny jsme se přesunuli k venkovním exponátům:

Vpravo je původní tramwaj 637
vyrobená v roce 1936, která
jezdila na 3. Avenue v New Yorku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tříčlánková tramvaj z roku 1953.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vídeňský vůz K2406.
(foto © Tomáš Randýsek)


Vlečný vůz z Dubrovníku (r.v. 1910) byl kompletně zrekonstruovaný tramvajovým muzeem v roce 2004.
(foto © Tomáš Randýsek)


Pravá část venkovní expozice
- zleva vlečný vůz č. 401 (1949),
elektrický vůz č. 137 (1909),
a elektrický vůz č. 10 (1944).
(foto © Tomáš Randýsek)


Součástí muzea je také modelové kolejiště ve velikosti HO, které jsme si také mohli prohlédnout:

Klubové kolejiště HO.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hlavní nádraží Gratwein-Gratkorn.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotivní depo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Část kolejiště je věnována
Mariazellské dráze.
(foto © Tomáš Randýsek)

Důlní úzkorozchodná železnice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Část města s hořícím domem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kulisa za kolejištěm opticky
prohloubí krajinu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pěkně vymodelované skály.
(foto © Tomáš Randýsek)

Rogalista nad kolejištěm.
Přiznávám se - tu silonovou niť,
za kterou byl zavěšen, jsem
nakonec vyretušoval.
(foto © Tomáš Randýsek)