Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí

Naši dva členové, jmenovitě Lukáš Tuček a Filip Novotný, navštívili v září a říjnu 2017 Rumunsko a Ukrajinu, aby si zblízka prohlédli tamní městskou hromadnou dopravu. Zde Vám přináší svoje zážitky a fotografie.


Snad každého zájemce o městskou hromadnou dopravu lákají návštěvy měst ve východní Evropě, kde se můžeme setkat v běžném provozu s typy vozidel, které již nejsou v tuzemských provozech běžně k vidění. Vzhledem k ekonomické situaci těchto států zde nalezneme vozidla, která jezdila v České republice a například i v Německu nebo Rakousku, ale dopravní podniky je v rámci obnovy svých vozových parků prodaly nynějším provozovatelům ve státech právě východní Evropy. My jsme konkrétně navštívili během dvou samostatných výletů nejdříve rumunská města Temešvár, Kluž a Arad, následně pak ukrajinský trolejbusový provoz v Rovně. V následujícím článku vám ve zkratce přiblížíme, jak tyto výlety probíhaly a co lze v jednotlivých městech vidět za dopravní zajímavosti.


Rumunsko

10. - 15. září 2017

Do Rumunska jsme se vydali vlakem z Brna s přestávkou v Budapešti, kde se nachází jedna z nejstarších podzemních drah – linka M1 tamního systému metra. Není to však jediná dopravní zajímavost Budapešti, takže po svezení se soupravami Ganz na této lince, návštěvě městského parku a nábřeží, jsme zamířili na linku M3, kde jezdí sovětské soupravy EV a "81-71". Ke konečné stanici Kőbánya-Kispest, která se nachází u depa, vede jediný nadzemní úsek na této lince, a tak bylo možné udělat pár fotografií na denním světle. Následně se již blížil čas odjezdu našeho vlaku ve směru Rumunsko. Ještě před protnutím státní hranice, měl tento vlak přibližně půlhodinový pobyt v pohraniční stanici Lőkösháza, a to nejen z důvodu pasové kontroly, ale také kvůli odpojení zadních vozů, které se později vracely na osobním vlaku zpět do maďarského vnitrozemí, a připojení přípřežní lokomotivy.

Stanice metra na lince M1
– Mexikói ut.
(foto © Lukáš Tuček)

Duewag TW6000 u úvratě
Mexikói ut.
(foto © Lukáš Tuček)

Lokomotiva řady V43 s osobním
vlakem ve stanici Lőkösháza.
(foto © Lukáš Tuček)

Prvním navštíveným místem v Rumunsku byl Temešvár, což je západo-rumunské město v regionu Banát. Tamní dopravní podnik provozuje tramvaje, trolejbusy a autobusy. My jsme se věnovali prvním dvěma zmíněným prostředkům elektrické trakce. Vozový park trolejbusů je sice moderní a poněkud jednotvárný, jezdí zde totiž pouze 50 trolejbusů Škoda 24Tr s dieselagregátem, zato tramvaje mají staré i přes 50 let. Jedná se především o vozidla původně z Brém – Hansa a Wegmann – a původně z Mnichova – Rathgeber. V obou případech se jedná o článkové tramvaje se dvěma podvozky a hydraulickým kloubem jezdící v řazení sólo nebo dvě za sebou, s tím že B vůz je vlečný motorový (tj. bez pantografu). Zajímavostí je, že tramvajím zůstala totožná evidenční čísla jako v původních provozech v Německu.


Tramvaje:

Hansa GT4c.
(foto © Lukáš Tuček)

Hansa GT4c na trati
"rumunské kvality".
(foto © Filip Novotný)

Interiér tramvaje.
(foto © Filip Novotný)

Wegmann GT4f.
(foto © Lukáš Tuček)

Wegmann GT4f.
(foto © Lukáš Tuček)


Trolejbusy:

Škoda 24Tr Irisbus.
(foto © Lukáš Tuček)

Škoda 24Tr Irisbus.
(foto © Lukáš Tuček)


Při cestě vlakem do Kluže jsme se seznámili s místními a poznali z jejich povídání některé aspekty života v Rumunsku. Jako jedni z mála totiž uměli alespoň základy angličtiny. S trasou Timisoara-Iasi je tento vlak nejdelším vnitrostátním spojením bez přestupu v Rumunsku. My jsme ovšem po šesti hodinách jízdy vystoupili právě v Kluži, kde se nachází poměrně pestrý vozový park trolejbusů. Jezdí zde kromě pár vozidel Rocar, které jsme potkali jen dvakrát, jelikož za celý den obslouží pouze pár spojů, trolejbusy Astra s karoseriemi Iveco (resp. Renault). Některé z nich byly přestavěny z autobusů původně z Paříže. Těch jezdí v ulicích Kluže hodně. Nachází se zde také tramvajový provoz. Ten je ovšem méně pestrý – jednu trasu obsluhují dva typy tramvají (Tatra KT4 a Pesa 120Nc). KT4 jsou původně z Berlína a Postupimi. Počasí nám v půlce pobytu v tomto městě příliš nepřálo, ale přesto se nám podařilo pořídit i několik snímků s násvitem.

Plechová směrová tabule pro vlaky
IR Timisora – Iasi.
(foto © Lukáš Tuček)

Lokomotivní pomník před
nádražím v Kluži.
(foto © Lukáš Tuček)

Lokomotiva LDH 125 při posunu.
(foto © Lukáš Tuček)


Trolejbusy:

Astra Town 118.
(foto © Lukáš Tuček)

Astra Citelis PS01T1.
(foto © Lukáš Tuček)

Astra Citelis PS01T1.
(foto © Lukáš Tuček)

Astra Citelis PS01T1.
(foto © Lukáš Tuček)

Astra Agora.
(foto © Lukáš Tuček)

Rocar E412.
(foto © Filip Novotný)


Tramvaje:

Tatra KT4.
(foto © Filip Novotný)

Tatra KT4.
(foto © Filip Novotný)

Tatra KT4.
(foto © Filip Novotný)


Autobusy:

Irisbus Citybus 18M.
(foto © Lukáš Tuček)

Renault R312.
(foto © Lukáš Tuček)

Solaris Urbino 18.
(foto © Lukáš Tuček)


Cestu z Kluže do Aradu jsme měli naplánovanou stejným vlakem jako z Temešváru akorát opačným směrem. V Aradu se nachází velmi pestrý tramvajový úzkorozchodný provoz meziměstskou tratí do Ghiorocu. Ta byla původně železniční, ale nyní tam jezdí tramvaje. V Ghiorocu je trať zakončena kolejovým trojúhelníkem. Zajímavostí je také odbočka z této trati za obcí Vladimirescu k bývalému chemickému kombinátu, kam zajíždí nyní již jen pár spojů denně. V síti se můžeme setkat s těmito typy tramvají: Tatra T4, Esslingen GT4, Duewag GT8, GT6 a další podtypy, Astra Imperio, Lohner GT6 aj. Během jednoho dne v tomto městě jsme stihli fotit a projet se jak ve městě, tak i na meziměstské trati vč. odbočky k chemickému kombinátu.


Z cesty vlakem do Aradu:

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Lukáš Tuček)


Tramvaje v Aradu:

Astra Imperio.
(foto © Lukáš Tuček)

Tatra T4 s vlekem.
(foto © Lukáš Tuček)

Interiér tramvaje Tatra T4.
(foto © Lukáš Tuček)

Tatra T4.
(foto © Lukáš Tuček)

Duewag GT8.
(foto © Lukáš Tuček)

Duewag GT6.
(foto © Lukáš Tuček)


Tramvaje na trati Arad – Ghioroc:

Duewag GT8 odjíždějící od
bývalého chemického kombinátu.
(foto © Lukáš Tuček)

Interiér tramvaje Duewag GT8.
(foto © Lukáš Tuček)

Duewag M8S mezi zastávkami
Combinatul Chimic a DN7.
(foto © Lukáš Tuček)

Duewag EB6 s vlekem
u kolejového trojúhelníku DN7.
(foto © Lukáš Tuček)

Duewag GT6 s vlekem B4
při obratu v Ghiorocu.
(foto © Lukáš Tuček)


Po cestě zpět jsme opět měli čas mezi přestupem v Budapešti.
Využili jsme jej tentokrát k dokumentaci tramvajové a trolejbusové dopravy.


Tramvaje:

Tatra T5C5.
(foto © Lukáš Tuček)

Interiér tramvaje T5C5.
(foto © Filip Novotný)

Ganz KCSV7.
(foto © Filip Novotný)


Trolejbusy:

Ikarus 280.
(foto © Lukáš Tuček)

Ikarus 280.
(foto © Lukáš Tuček)

Ikarus 280.
(foto © Lukáš Tuček)

Gräf & Stift NGE 152.
(foto © Lukáš Tuček)



Ukrajina

29. září - 1. října 2017

Ukrajinským městem navštíveným při samostatném výletu bylo již zmiňované Rovno. Nachází se tam totiž jeden z posledních provozů na Ukrajině, kde se můžeme setkat s trolejbusy Škoda 9Tr v běžném provozu, a to i s původně brněnskými nebo ostravskými. Kromě nich zde jezdí několik vozidel Jelcz a YMZ. Nejpočetnějším typem trolejbusu je ovšem Škoda 14Tr vyskytující se zde v několika provedeních. Tyto trolejbusy sem byly dodány buď jako nové přímo z výrobního závodu Škody v Ostrově nad Ohří nebo byly odkoupeny z českých a slovenských provozů, např. z Teplic, Plzně, Jihlavy, Brna, Prešova, nebo z maďarského Szegedu. Odbavování cestujících probíhá přímo ve vozidlech – jízdenku na jednotlivou jízdu lze zakoupit pouze v trolejbusech u průvodčích. Cena za jednu jízdu jsou 2 hřivny. Oproti této zastaralosti jsme byli překvapeni hlášením ve vozidlech (i v 9Tr) a systémem online sledováním vozidel.

Divoký pes
– strážce smyčky
trolejbusů Boiarka.
(foto © Lukáš Tuček)


Škoda 9Tr:

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Lukáš Tuček)

Ex Ostrava.
(foto © Lukáš Tuček)

Ex Ostrava.
(foto © Lukáš Tuček)

Trolejbus určený ke cvičným jízdám.
(foto © Lukáš Tuček)

Ex Brno.
(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Lukáš Tuček)

Ex Brno.
(foto © Lukáš Tuček)


Škoda 14Tr:

Ex Szeged.
(foto © Lukáš Tuček)

Ex Teplice.
(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Lukáš Tuček)

Ex Jihlava.
(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Lukáš Tuček)

Ex Brno.
(foto © Lukáš Tuček)

Kabina řidiče.
(foto © Lukáš Tuček)


Železnice:

Elektrická jednotka.
(foto © Lukáš Tuček)

Nákladní vlak u tržnice.
(foto © Lukáš Tuček)

Dětská železnice.
(foto © Lukáš Tuček)