Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí

Provozní sezóna 2014, která nám vyplňovala všechny víkendy od května do října, je úspěšně za námi a tak nastal čas podívat se, jak to dělají jinde. A naštěstí jsme to tentokrát neměli moc daleko, protože i kousek od Brna se najde pár nadšenců, kterým železnice učarovala, stejně jako nám. Naše výprava čítala celkem 11 členů.


Muzeum průmyslových železnic a zahradní železnice, Drásov

Naše první cesta vedla do Drásova, což je městys ležící asi 21 km severozápadně od Brna. Zde má své železniční království Zdeněk Jobánek. Drásovská úzkorozchodná železnice je zaměřena převážně na provoz lesních, polních a průmyslových lokomotiv a vagonů s rozchodem 600 mm. Nedílnou součástí je také sbírka historických předmětů, které souvisí nejen se železničním provozem - historická návěstidla a návěstní terče, svítilny, tiskárna na jízdenky, telefony, informační cedule a mnohé další. Zdeněk Jobánek se nám věnoval přes dvě hodiny, důkladně nás provedl po své zahradní železnici a ukázal nám celou svoji sbírku. Ani občasný déšť nám nezkazil nevšední exkurzi. Další informace o historii, vozovém parku, provozu a otevírací době naleznete na internetových stránkách Drásovské zahradní železnice. Děkujeme za zajímavou exkurzi do historie československých železnic.


"Soudruhu majore!
Četa je připravena na splnění bojového úkolu!"
(foto © Tomáš Randýsek)

Uvítací nástěnka. Hlavně děti bez
dozoru, by si měly dávat pozor.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pan domácí - Zdeněk Jobánek.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Tak Vás tady všechny vítám.
Mohli jste ale přivézt lepší počasí."
(foto © Tomáš Randýsek)

Něco málo z historie muzea.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pokladna skrápěná deštěm.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tiskárna jízdenek z konce 19. století.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tzv. "kompostér", kterým se na
jízdenku vyrazilo datum zakoupení.
(foto © Tomáš Randýsek)

Telefonní ústředna Tesla.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zvoncová návěst s hodinovým strojkem uvnitř pokladny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Historická návěstidla a lampa.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doba, kdy se výhybky zamykaly klíčem, se opět vrací.
Některé děti jsou schopné přehodit výhybku i pod jedoucím vlakem - o tom bychom také mohli vyprávět.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Malý a velký Karlík.
Modrý Karlík je lokomotiva typu AK-2u, vyrobená v roce 1975 v Sovětském Svazu s výkonem 2,75kW.
Černý Karlík je ten náš, vyrobený v roce 1964 v Československu. Na výkon se budeme muset zeptat Lenky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva Vlasta - typ BN-15,
vyrobená v roce 1950.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výklad hostitele.
(foto © Tomáš Randýsek)

Startování dieselové lokomotivy JENBACH.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výstava lamp.
(foto © Tomáš Randýsek)

Původní slovenská lampárňa
s upilovaným "ň".
(foto © Tomáš Randýsek)

Telefonní ústředna.
(foto © T. Randýsek)

Deska od skříňky
na klíče k výměnám.
(foto © T. Randýsek)

Původní skříňka na klíče
ze stanice Kopidlno.
(foto © T. Randýsek)


Artefakty lesní železnice v Jeseníkách jsou staré přes 100 let.
(foto © Tomáš Randýsek)

Železniční nářadí všeho druhu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výstražné cedulky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Skloníky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lopaty na uhlí z parních lokomotiv.
(foto © Tomáš Randýsek)

Sáně s volantem á la Rychlé Šípy.
(foto © Tomáš Randýsek)


Dvojmužná motorová pila z druhé světové války
(aneb Čelisti dávno před Spielbergem)
byla vynalezena a používaná německým Wermachtem.
Počet zraněných dřevorubců prameny raději neuvádějí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Další část expozice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotivní a vozové svítilny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Traťový telefon.
(foto © Tomáš Randýsek)

Rozvodná skříň ze starého mlýna.
(foto © Tomáš Randýsek)

Důlní lampa i se sirénou.
(foto © Tomáš Randýsek)


Dřevěná nosítka na roznášení štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Startování klikou a jízdní ukázka dieselové lokomotivy BND-15 zvané "Matylda".
(foto © Tomáš Randýsek)

Další část expozice ve střední části zahrady.
(foto © Tomáš Randýsek)

Info k jednotlivým artefaktům.
(foto © Tomáš Randýsek)

Originální výdejna z roku 1905
pochází ze stanice Nedvědice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Návěstní terče.
(foto © Tomáš Randýsek)


Původní dřevěná bedna kkStB.
(foto © Tomáš Randýsek)

Bedny na přepravu peněz a cenin.
(foto © Tomáš Randýsek)

Akumulátorová důlní lokomotiva
AK-2u zvaná "Drásovský šíp".
(foto © Tomáš Randýsek)

Depo plné informačních cedulí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Důlní telefony, některé i litinové.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pomůcka důlního mistra o oběhu
lokomotiv z dolu Svatoňovice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Skloníky.
(foto © Tomáš Randýsek)


Informační cedule.
(foto © Tomáš Randýsek)

Stavědlová páka.
(foto © T. Randýsek)

Klika na mechanické
ovládání závor.
(foto © T. Randýsek)

Detail lampy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Detail světla.
(foto © Tomáš Randýsek)


Výkolejka.
(foto © Tomáš Randýsek)

Procházka po trati.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výhybky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jediná Boží muka v Drásově
jsou u Jobánků na zahradě.
(foto © Tomáš Randýsek)


Na naší parkové dráze máme určitě větší poloměry.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


"Tak kluci, co se Vám nejvíc líbilo?"
(foto © Tomáš Randýsek)

Podrobný průzkum terče.
(foto © Tomáš Randýsek)




Soukromá 15" železnice, Pejškov

Po krátkém obědě v Čebínské chaloupce, jehož kvalita byla nevalná, jsme pokračovali ještě kousek na západ, do malé vesničky Pejškov. Zde se nachází, okolnímu světu zatím skoro utajená, 15-ti palcová železnice Zdeňka Duřpekta. On sám se nazývá průkopníkem slepých uliček, ale není to vůbec pravda. To co na své zahradě vlastnoručně postavil a vybudoval, určitě stojí za pozornost. Výchozím bodem je nádraží se zastřešeným nástupištěm. Odtud jednokolejná trať se sklonem až 46‰ pokračuje dál do zahrady a přilehlého lesa. Zde se nachází vratná smyčka, kde se vlak skoro "na pětníku" otočí a vrací zpět. Celková délka je tedy něco přes 700 metrů. Na trati je také tunel a výhybna, odkud se dá úvratí dojet do odstavného depa. V současné době je v provozu dvounápravová benzínová lokomotiva "Madlenka" s hydrostatickým převodem, která nyní tahá čtyřnápravový zastřešený vůz se dvěma oddíly pro cestující.


Přivítání v Pejškově.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na zahradě před nádražím.
(foto © Tomáš Randýsek)

Základy nového depa
- ten den čerstvě vybetonované.
(foto © Tomáš Randýsek)

Budoucí točna.
(foto © Tomáš Randýsek)

Benzinová lokomotiva "Madlenka".
(foto © Tomáš Randýsek)

Čtyřnápravový krytý vůz.
(foto © Tomáš Randýsek)


To bychom ani nebyli my, kdybychom se nechtěli podívat do útrob.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kde se vzal, tu se vzal,
najednou přiběhl divočák.
(foto © Tomáš Randýsek)


Nabídku ke svezení jsme rádi přijali a lokomotiva nás bez problémů uvezla všechny:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Zdeněk Duřpekt však nezahálí. Ve výstavbě jej již parní lokomotiva, kterou by chtěl dokončit a zprovoznit do léta příštího roku. Předlohou je lokomotiva Mountaineer, která jezdí na železnici "Cleethorpes Coast Light Railway" v Anglii. Hlavní části lokomotivy jsou již sestaveny, ale práce bude mít přes zimu dost.

Předlohou je tato parní lokomotiva "Mountaineer" z Cleethorpes Coast Light Railway.
(foto © Zdeněk Duřpekt)

Nová parní lokomotiva.
(foto © Tomáš Randýsek)

Rám lokomotivy s parními válci.
(foto © Tomáš Randýsek)

Detail válce.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odpružená náprava tendru.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kotel ještě voní novotou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na závěr nás pan Zdeněk pozval na kávu a něco sladkého. Podával výborné koláče a trubičky. Jeho tři psi s kocourem nás chvíli považovali za vetřelce, ale za chvíli si na nás zvykli. Pěkně jsme si popovídali, zejména pak o mašinkách, prohlédli jsme si nějaké ty fotografie a videa z anglických úzkorozchodek. Děkujeme za vřelé přijetí a pohoštění, protože pozvat si domů neznámou jedenáctičlennou tlupu, vyžaduje notnou dávku odvahy. Ale budeme se snažit, abychom to panu Zdeňkovi co nejdříve oplatili.