Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí


Výrobce

Henschel

Typ

Fabia

Uspořádání

Bm2t

Výrobní číslo / rok výroby

12311 / 1913

Typový výkon

39 kW / 50 k

Přetlak páry

1,2 MPa

Plocha roštu

0,4 m2

Průměr válce / zdvih pístu

220 mm / 300 mm

Průměr spřažených kol

630 mm

Celkový rozvor

1400 mm

Hmotnost - prázdná

7,0 t

Hmotnost - vyzbrojená

9,0 t

Zásoba vody

0,6 m3

Zásoba uhlí

0,4 m3

Tažná síla

16,6 kN

Maximální rychlost

20 km/h

Délka přes spřáhla

4400 mm

Šířka

1700 mm

Výška nad temenem kolejnice

2800 mm

Minimální poloměr oblouku

18 m

Stroj německého výrobce Henschel z roku 1913 byl převezen z pomníku v dětském táboře ve Svatošských skalách u Karlových Varů, kde stál více než dvacet let pod širým nebem, čemuž odpovídá bohužel jeho stav. Jedná se klasickou dvojčitou lokomotivu na sytou páru určenou pro polní dráhy s rozchodem 600mm. Nedávno byl stroj částečně rozložen k podrobnému zjištění jeho technického stavu. Z prohlídky však vyplynulo, že je potřeba vyrobit nový kotel, neboť síla plechu byla místy jen 2 mm (oproti původním 8 mm). Do generální opravy se v prosinci 2013 pustili nadšenci z Muzea průmyslových železnic ve Zbýšově. Na následujících fotografiích si můžete prohlédnout, jak celá rekonstrukce probíhala. Ty tisíce brigádnických hodin, strávených na uvedení do původního stavu, se určitě vyplatily.


Před rekonstrukcí v roce 2013.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Zrenovované armatury v prosinci 2013.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Vyvazování kotle a válců v listopadu 2014.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Nýtování hlavního rámu.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Výroba a přinýtování čelníků a padacích rámů.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Rám po donýtování všech nových dílů.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Opískování hlavního rámu lokomotivy dne 19.6.2015.
(foto © MPŽ Zbýšov)

V průběhu pískování se pracovalo na renovací náprav a ložiskových domků.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Rám nastříkaný dvousložkovou barvou se vrací do domovského depa ve Zbýšově.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Oprava vodní vany v hlavním rámu lokomotivy.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Po kompletní opravě vodní vany následoval první nátěr a montáž rozsoch a stavitelných klínů
včetně komunikační vodní roury.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Výroba a montáž repliky původních spřáhel.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Renovace listových pružin.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Uběhl přesně rok a 10 dní od vývazu náprav.
14. listopadu 2015 nastala slavnostní chvíle - proběhl závaz náprav zpět do rámu.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Kompletace levého válce, pístní a šoupátkové tyče.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Po nastrojení levého válce, včetně přebroušení šoupátkové komory a šoupátka,
následovala přesná montáž přebroušeného pravítka a pasování příložek křižáku.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Montáž kulis, spojnic a části rozvodu levé strany.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Začátek výroby zadní části budky. Původní spojovací technika nýtováním byla dodržena.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Zabrušování šoupátkové komory.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Začátek výroby levé vany na uhlí.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Dokončení pravé vany včetně nýtování.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Začátek stavby vrchní části budky - květen 2016.
Zatím bylo na lokomotivě odpracováno 1164 hodin.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Strojení a chystání kotle na převoz do Kolína. Původní kotel bude sloužit jako předloha na výrobu nového,
ale hlavně pro přesné osazení přírub a vymývacích otvorů - červen 2016.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Budka pro strojvedoucího připravena na nýtování.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Závaz budky a montáž nově odlitého výrobního bronzového štítku.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Strojení budky 1. srpna 2016.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Přebroušení a montáž kulisy rozvodu.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Budka a zásobníky na uhlí dostávají finální nátěr.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Již nově vyrobené díly kotle - vše vyrábí SEA Kolín.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Konečné nátěry jdou do finále.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Proběhla také výroba nových stupaček a začínáme s renovací pákové brzdy včetně nově vyrobených závěsů.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Kotel začína v Kolíně dostávat svoji podobu.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Znovu složení po nátěrech včetně montáže nových stupaček.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Zkouška brzdy a chod kluzných nápravových ložisek dne 11. prosince 2016 - vše O.K.
Lokomotiva ujela cca po 60 letech svých prvních 5 km.
(foto © MPŽ Zbýšov)

I v Kolíně se usilovně pracuje.
(foto © MPŽ Zbýšov)

15. prosince 2016 - dnešní dodělání třmenů spřáhel, vložení rámů okýnek, nátěr páky brzdy.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Sen se stal skutkem - po 104 letech dostává lokomotiva Henschel 12311/1913 nový kotel.
Dne 1. února 2017 byl kotel dokončen!
(foto © MPŽ Zbýšov)

9. února 2017 - tak jsme se dnes konečně dočkali!
(foto © MPŽ Zbýšov)

Dodělání popelníku.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Posun kotle do dílny a první nátěr.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Závaz kotle, van a budky dne 4. března 2017.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Opravený pravý válec, příští týden bude zavázán.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Nátěr válce, před závazem na hotovo.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Závaz pravého opraveného válce, včetně vyměření pravítka, křižáku a montáž pístu.
(foto © MPŽ Zbýšov)

Montáž ojnic a píšťaly.
(foto © MPŽ Zbýšov)

První zátop proběhl 1. června 2017.
(foto © MPŽ Zbýšov)