Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí

Údržba parkové dráhy v průběhu provozní sezóny

květen - září 2017

Pracovní vlak před odjezdem k vrbovému tunelu, kam jsem dosadil jednu přebytečnou vrbičku.
Dosazením dalších vrbiček snad půjde původní záměr ještě zachránit.
27. května 2017
(foto © Tomáš Randýsek)

Čištění štěrku podél opěrné zídky.
28. května 2017
(foto © Tomáš Randýsek)


Stěhování zásob uhlí do nově postaveného skladiště dne 28. května 2017:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Instalace dalších dvou pískáčků před přejezdem pod dřevěným bludištěm dne 28. května 2017:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Instalace nové informační cedule před hlavním nádražím 17. června 2017:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V průběhu července byl také instalován poutač do smyčky Ořechová:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V průběhu srpna a září byly na přednádraží zabudovány další námezníky:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Olejování výhybek a zastřihávání větví, které zasahují do průjezdného profilu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Dva nové pískáčky přibyly před nádražím a před mostem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Pro sekání trávy a bodláků u kolejí jsme si pořídili nový křovinořez:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Příprava na začátek nové sezóny

sobota 29. dubna a neděle 30. dubna 2017

První provozní den se kvapem přiblížil a tak jsme poslední dubnový víkend věnovali přípravě parkové dráhy na novou sezónu. Ostatně jako každý rok. Sešli jsme se úderem deváté a po přivítacím drinku (samozřejmě pouze pro zletilé brigádníky) jsme se společně vrhli do práce. Bylo nutné pořádně pozametat a umýt pergolu, umýt okna na všech nádražních budovách, a že je jich požehnaně, vyčistit a promazat výhybky, projet celou trať, dosypat štěrk a podbít koleje na všech kritických místech a v neposlední řadě připravit vozový park. Zabralo nám to celé dva dny a výsledek byl nakonec znát. Děkuji všem zúčastněným za jejich obětavou práci. Nyní už můžeme slavnostně prohlásit: "Ať žijí slavné májové dny!" My jsme připraveni.

Takhle chodí do práce úderníci
- rozevlátý vlas i šat!
Vezměte si z nich příklad.
(foto © Jiří Polák)

Vymetání pavouků.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hanka si vzala úklid pergoly.
(foto © Tomáš Randýsek)

Opět nám změnili sortiment.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava pokladny ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... včetně nové pokladny.
(foto © Jiří Polák)

Holky se pustily do mytí oken a zabralo jim to skoro celý den.
(foto © Tomáš Randýsek)

Matěj s Tomášem čistí výhybku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jakub opravuje zlomené táhlo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pavel se vrhnul do čištění grilu. Teď je skoro jako nový. Gril samozřejmě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava vozového parku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava mrazáku zmrzliny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jeníčkovi to jde s lopatou i s vysavačem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Váva s Matějem čistí a natírají hydraulickou plošinu.
(foto © Jiří Polák)

S pomocí Pavla jsem trochu upravil popínavý břečťan na portálu mostu.
(foto © Jiří Polák)

Po letošní tuhé zimě bylo nutné znovu zasadit některé rostliny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dosazování rostlin v truhlících.
(foto © Jiří Polák)

Nově vysázené truhlíky.
(foto © Tomáš Randýsek)


Po celý víkend vyjížděly na trať různé pracovní vlaky s různými pracovními četami.
(foto © Matěj Filipovič)

Lukáš uklízí listí na trati.
(foto © Matěj Filipovič)

Jura zkouší bateriové dvojče před novou sezónou.
(foto © Tomáš Randýsek)




Přesun vratné smyčky u hlavního nádraží

duben 2016 - říjen 2016

V průběhu roku 2015 jsme dokončili stavbu vratné smyčku a kolem její části jsme postavili zídku se zábradlím, která ji oddělovala od pozemní komunikace. Jenže již během zimy nám do zábradlí nacouval patrně kamion. A tak jsme se rozhodli přesunout smyčku dál od silnice až kam nám to dovolily koleje na hlavní trati. Přesun započal v neděli 22. května odstraněním starého zábradlí a návozem štěrku na nové kolejové lože. Toho dne k nám poprvé přišel Staňa a Jura ho chudáka hned pořádně zapřáhl. Jenže Staňa se tím nenechal odradit a chvílemi dokonce honil i Juru. A tak se Jura o té květnové neděli zapotil více než obvykle.

Nejdřív se demontovalo poškozené zábradlí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pak bylo nutné odkopat pár kubíků zeminy pro nové kolejové lože.
(foto © Tomáš Randýsek)

A nakonec naložit a navozit několik vagonů štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)


Pokračovalo se navážením dalšího štěrku o víkendu 11. a 12. června:

Tentokrát si to Jura musel odházet sám.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pro nakládku a návoz štěrku už měl k ruce opět pomocníky - Filipa a Kubu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Úprava kolejového lože.
(foto © Tomáš Randýsek)

Část obrubníků se také musí odstranit.
(foto © Tomáš Randýsek)


V sobotu 25. června si zase mákl Pavel:

Přemisťování štěrku ve smyčce.
(foto © Tomáš Randýsek)


Vyměřování nové polohy smyčky, odkopávání štěrku a dělení kolejí smyčky
na lehčeji přepravitelné části probíhalo o víkendu 2. a 3. července:

Vyměřování nové polohy smyčky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Start centrály na první dobrou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava k zákroku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vše pod odborným dohledem Jany.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dělení smyčky na čtyři části.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odhrabávání štěrku z kolejí.
(foto © Tomáš Randýsek)


Den D a hodina H nastaly 13. července v 8:00, kdy přijel jeřáb, aby přesunul kolejová pole:

Příprava jeřábu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kolejová pole byla vyzdvižena z původní polohy
a nyní je potřeba upravit štěrk před další pokládkou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Při pokládání a sestavování kolejových polí hrály roli centimetry.
(foto © Tomáš Randýsek)

Už je hotovo - můžeme být spokojeni.
(foto © Tomáš Randýsek)


V sobotu 17. září zabrušoval Jura konce kolejí pro následné svařování:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


O víkendu 24. a 25. září probíhalo finální usazování a svařování jednotlivých částí vratné smyčky:

Vyrovnávání štěrku a následná fixace polí před svařením.
(foto © Tomáš Randýsek)

Finální usazování jednotlivých částí kolejových polí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Fixace a následné svařování.
(foto © Tomáš Randýsek)

Připojovací koleje se musí vyrobit znovu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nivelace a následné svařování.
(foto © Tomáš Randýsek)


Přeložka vratné smyčky byla dokončena o víkendu 1. a 2. října 2016:

"Tak hurá do práce!"
(foto © Jiří Polák)

Parta hic a práce zatím nic.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dosypávání štěrku ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a jeho následé zarovnání.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Děláš to dobře, chlapče!"
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava na svařování.
(foto © Tomáš Randýsek)

Svařování přípojné koleje.
(foto © Tomáš Randýsek)

Posledních pár svarů.
(foto © Jiří Polák)

Broušení hran a svarů.
(foto © Tomáš Randýsek, Jiří Polák)

Zkušební jízda na nově přeložené smyčce.
(foto © Tomáš Randýsekk)



Železná sobota na parkové dráze

27. května 2016

Sobota 27. května byla Jurou vyhlášena jako "železná". Parní Olympia se kvapem blíží a je tedy potřeba udělat pořádek. Kusy kolejí a nepovedených výhybek, které jsme nepoužili v letech předchozích, již asi nepoužijeme. Jednak nám to za rotundou překáží, jednak to nevypadá to hezky a kdo se na to má pořád koukat. A tak do sběru s nimi! Našly se i jiné železné předměty, takže jsme kontejner celkem slušně zaplnili.

Bylo nutné natáhnout prodlužku a dlouhé konce flexou zkrátit.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kolejová pole se pěkně pronesou.
(foto © Tomáš Randýsek)

To už je pěkných pár kilo šrotu.
(foto © Tomáš Randýsek)



Jarní brigáda s hojnou účastí brigádníků

16. dubna 2016

Nová sezóna již pomalu klepe na dveře a tak je na čase připravit nádraží a trať na letošní provoz. Tentokrát jsem byl překvapen počtem členů chtivých pracovat. Sešlo se nás celkem 22 a tak práce pěkně odsýpala a stihli jsme toho za sobotu opravdu hodně.

Jako obvykle jsme začali štěrkem, ale bylo tolik pomocníků, že za chvíli byl kontejner prázdný.
A tom tam bylo štěrku něco málo přes 5 tun.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tomovi sice chyběli obvyklí parťáci, kteří měli školní povinnosti,
ale i tak se sám statečně vrhnul do očisty lavicových vagonů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Karel s Pavlem natírali dřevěné krovy a trámy a natřeli toho opravdu hodně.
Nátěry zejména na jižní straně vydržely přibližně dva roky - slunce je buď čím dál více agresivní
nebo barvy stále více kvalitní? - Teď fakt nevím.
(foto © Tomáš Randýsek)

Naše děvčata, jako již tradičně, si vzala do parády všechna okna na nádraží
a také se pustila do generálního úklidu výpravní budovy a to včetně vyprání záclon.
Odpočinek na kávičku a něco sladkého byl naprosto zasloužený.
(foto © Tomáš Randýsek)

Roman za pomocí vysavače odstraňoval uchlé listí z kolejí a výhybek.
(foto © Tomáš Randýsek)

Mladí hoši připravovali pod vedením
Jury lokotraktory k provozu.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Vy jste se v tom pane doktore
zase vrtal, viďte?"
(foto © Tomáš Randýsek)

Přivazování záclonek.
(foto © Tomáš Randýsek)


Skupinka fandů z Benešova pod vedením Jirky Daleckého se ujala instalace dalších kilometrovníků.
Zdatně jim sekundoval Honza Uhlíř - a měl to všechno ve vodováze. Stihli jich celkem šest.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odpoledne se pak čerstvě přivezený štěrk distribuoval na trať.
Pracovní četa pod vedením Honzy Palána podbíjela propadlá místa a vyrovnávala naklonění oblouků.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zkusili jsme nainstalovat "rehkovníky" - budky pro rehka domácího.
Pokud tam zahnízdí a nebudou již nadále vyhledávat jiné rohy na výpravní budově, bude to úspěch.
Moc v to ale nedoufáme, protože zvířátka bývají tvrdošíjná.
(foto © Tomáš Randýsek)

Podsadil jsem vinnou révu a plaménky, které se vloni neujaly.
Před mostem jsem vysázel pár keřů, aby tam udělaly živý plot a trochu obarvily jarní park.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hoši z Benešova si přebírají nové
parní lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Debata o něčem důležitém.
(foto © Tomáš Randýsek)

Podvečerní siesta.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na závěr bychom chtěli poděkovat všem zúčastněným, kteří přiložili ruku k dílu
a pomohli tak připravit parkovou dráhu na další provozní sezónu, v pořadí již pátou.



Pár dalších kilometrovníků

28. října 2015

Honza zabetonoval dalších 5 kilometrovníků - velmi záslužná činnost.


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Pracovní sobota před zahájením sezóny

25. dubna 2015

Zahájení nové sezóny se kvapem blíží a tak musíme připravit nádraží a techniku. Na pořadu dne byl celkový úklid areálu hlavního nádraží a již tradiční očista vozového parku. Holky umývaly pergolu a vagony, Pavel chystal dřevo na Olympiádu, kluci stěhovali věci z kontejneru, který se bude v brzké době odvážet, abychom mohli začít stavět malou vratnou smyčku. Roman s Jurou prováděli revize lokomotiv a vagonů. Práce bylo opravdu hodně a zabralo nám to celý den.


Pavel chystal dřevo pro parní stříkačku, která bude přítomna na letošní Parní Olympiádě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vyklízení kontejneru.
(foto © Tomáš Randýsek)

Očista vozového parku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Údržba vozového parku.
(foto © Tomáš Randýsek)



Jarní výsadba vinné révy a popínavých rostlin

duben 2015

První letošní činností byla výsadba vinné révy a popínavých rostlin, které by měly postupně vytvořit živý plot směrem od silnice. Pro počáteční růst byly díry pro sazenice vysypány zahradnickým substrátem, ale v příštích letech si už rostliny budou muset poradit samy, samozřejmě s malou pomocí hnojiv. Také jsme dosadili naši malou zahrádku - rozmarýn na steaky a sladké jahody se určitě budou hodit.


Hloubení děr pro výsadbu vinné révy - budeme mít celkem 14 hlav.
(foto © Tomáš Randýsek)


Zemina a sazenice k výsadbě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Do vyhloubených děr jsou postupně ukládány vždy dvě sazenice pod úhlem cca 45°.
(foto © Tomáš Randýsek)

Popínavé rostliny by měly vytvořit kvetoucí živý plot.
(foto © Tomáš Randýsek)


Naše malá zahrádka.
(foto © Tomáš Randýsek)




Zeleň se nám pěkně rozrůstá

11. listopadu 2014

Také vysazená zeleň se nám pěkně rozrůstá a podzim vybarvil dřišťály do ohnivých barev:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Odstavné koleje nového přístavku DKV

červenec - srpen 2014

Začali jsme s přípravou na stavbu nového přístavku depa kolejových vozidel, který bude mít dvě odstavné koleje. Nejdříve byla vytýčena plocha pro koleje, která bylá následně vysypána štěrkem. Ohraničení zatím tvoří volně položené betonové prvky, do kterých bude ukotvena vnější dřevěná stěna přístřešku. Následně byla položena výhybka a kolejová pole. Další stavební práce budou pokračovat v průběhu příštího roku.

(foto © Tomáš Randýsek)

Vrtání kotvících otvorů do betonových prvků.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pokládka kolejových polí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hotové koleje nového přístavku DKV.
(foto © Tomáš Randýsek)



Druhá objízdná kolej kolem rotundy

červenec - srpen 2014

Během léta byla také vybudována druhá objízdná kolej kolem rotundy:

Instalace výhybky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pokládka kolejových polí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vyměřování rozteče mezi kolejemi.
(foto © Tomáš Randýsek)

Objízdné koleje kolem rotundy.
(foto © Tomáš Randýsek)




Kolejové křížení k malé vratné smyčce

červenec - srpen 2014

S plánovanou vratnou smyčkou je také spojeno odbočení z hlavní tratě a kolejové křížení s druhou traťovou kolejí. Nejdříve bylo nutné odměřit polohu odbočné výhybky, kterou pak Jarek dodatečně dovařil do první traťové koleje.

Odměřování polohy odbočné výhybky a vyznačování osy odbočení.
(foto © Tomáš Randýsek)

Již hotová výhybka se pěkně pronese.
(foto © Tomáš Randýsek)

A teď už zase jen kopat a odvážet a kopat a odvážet.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pokládka geotextilie proti prorůstání plevele.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zasypávání štěrkem.
(foto © Tomáš Randýsek)

No to by jim šlo,
šaškovat s prázdnou lopatou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odbočka.
(foto © Tomáš Randýsek)


Další pokračování odbočení za druhou traťovou kolejí:

Výkopové práce.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odvoz zeminy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Návoz štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Další část odbočky
je zaštěrkovaná.
(foto © Tomáš Randýsek)




Kilometrovníky

červen 2014

Máme naskladněno asi 75 kusů kilometrovníků z dílny pana Chudoby. Teď už jen zbývá všechny vyrobené kilometrovníky po těch dvaceti metrech usadit. Prvních tří kusů se ujal Michal a s betonováním skončil těsně před mostem na úrovni sloupku oddílového návěstidla. Kolem každého jsme ponechali snad dost vyštěrkovaného místa, aby nám je nezničili při sekání trávy. Děkujeme Michalovi za výpomoc. Na koho asi čekají ty další?

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Výsadba břečťanů u mostních portálů

květen 2014

Obě portálové stěny mostu mi připadaly takové nějaké fádní, ale hlavně ty malé otvory v betonu a spáry nepůsobí moc pěkně. A tak je nechám trochu zarůst břečťanem. Uvidíme za pár měsíců, zda se záměr povedl.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Oprava kolejového křížení před rotundou

6. května 2014

Jarek musel opravit propadlé kolejové křížení před rotundou.
(foto © Tomáš Randýsek)




Údržba v lokomotivním depu

květen - září 2014

Po celou provozní sezónu probíhá v rotundě údržba vozového parku. Všechny tyto práce probíhají uvnitř rotundy, skryty před zraky běžných návštěvníků. Zde je pár fotek, abychom Vám přiblížili tuto činnost, která je nutná pro bezproblémový provoz parkové dráhy. Jako první v pořadí byla přestavba podvozku u AEG č. 6. Lokomotiva je vybavována novým podvozkovým rámem s ložiskovými domky a funkčními listovými pružinami.

Demontáž starého rámu.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Nějak to nejde povolit."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Podívej se, jak krásně pruží."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Jak Vám to chlapci pěkně jde."
(foto © Tomáš Randýsek)

Nově namontovaný rám.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zapojování elektroniky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dvojčata AEG s novými podvozkovými rámy.
(foto © Tomáš Randýsek)


Na oba dva lokotraktory jsou montovány držáky na výstražné terče:

(foto © Jiří Polák)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)


Jura Kazatel ušil boční závěsy, aby byl strojvedoucí více chráněn před rozmary počasí.
Ještě zbývá osadit čelní a zadní okno sklem. Bylo také namontováno potrubí průběžné brzdy:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Pokračující práce na lokotraktoru Gmeinder.
Střecha byla osazena dvěma reflektory, v kabině přibyly nové ovládací prvky,
ale hlavně ventil průběžné tlakové brzdy, tzv. "brzdič":

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)




Odstavné koleje nové skladištní budovy

duben 2014

V prostoru před hlavním nádražím plánujeme postavit malou skladištní budovu, kam bychom přestěhovali obě mobilní kolejiště, která jsou nyní uskladněna v kontejneru. Kontejner bude v souvislosti s výstavbou kolejové smyčky odstěhován. Jako první byla položena a svařena kolejová pole dvou kusých kolejí.

Přenášení a převoz kolejových polí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kolejová pole se pěkně pronesou, ale Jura s Járkem se zarputili a makali jak šroubci.
(foto © Tomáš Randýsek)

Postupné svařování kolejových polí.
(foto © Tomáš Randýsek)




Příprava na novou sezónu

26. dubna 2014

První provozní den již klepe na dveře a tak musíme připravit naši parkovou dráhu na novou sezónu 2014. Letošní zima byla nad očekávání mírná a tak nenapáchala přílišné škody na drážním tělese. Po první jarní obchůzce jsme i tak našli pár míst na trati, které bylo nutné dosypat štěrkem a vyrovnat. Také všechny osobní vagony prošly jarní očistou a jsou již v depu připraveny na první cestující.

Tato hromada na nás dnes čeká.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nejdříve si musíme připravit
tažnou sílu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nakládka probíhá celkem rychle.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak vyjíždí na trať.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hned na odjezdovém zhlaví padly
čtyři sypáky štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ruční podbíjení výhybky
v nácestné stanici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dosypávání štěrku ve smyčce.
(foto © Tomáš Randýsek)

Strojvedoucí pracovního vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dosypané a vyrovnané odjezdové zhlaví.
(foto © Tomáš Randýsek)

A ještě nám troška zbyla.
(foto © Tomáš Randýsek)


Montáž zábradlí na konci druhého nástupiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Budou se cestující těmito nápisy řídit? Uvidíme.
(foto © Tomáš Randýsek)


Nejdříve spláchnout prach a špínu
proudem vody ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a potom už přichází na řadu
ruční čištění.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jenda poctivě čistí i okénka.
(foto © Tomáš Randýsek)

Celý vozový park osobních vozů postupně prochází očistou.
(foto © Tomáš Randýsek)


"Tak už jsou konečně čisté!"
(foto © Lukáš Randýsek)


Teď už jen zbývá závěrečný posun do rotundy a depa.
(foto © Tomáš Randýsek)


Podélné podložení propadlého kolejového křížení traverzou.
(foto © Tomáš Randýsek)




Výsadba keřů

3. srpna 2013

Portály mostu směrem do parku se staly již několikrát terčem prasátek v lidské podobě, která si tento kout patrně spletla s veřejnými toaletami. Ty skutečné jsou opravdu nedaleko - na naší parkové dráze, v nedalekém kiosku a také v nákupním centru. A tak jsme tam vysadili dřišťály, do jejichž pichlavých trnů snad už žádný čuník holou zadnici nevystrčí.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Údržba vozového parku

20. července 2013

V rotundě, i když to není pro běžné návštěvníky zrovna dobře viditelné, probíhá neustále údržba vozového parku. O tu se starají převážně Roman s Jirkou. Na fotkách je zachycena údržba a čištění podvozku lavicového vozu. I když se to nezdá, nejvíce nasazované osobní vozy ujedou za sezónu několik stovek kilometrů, což se samozřejmě projevuje na mnoha částech podvozku. Na fotkách jsou dobře viditelné nachytané jemné částice kovu na podvozku, které vznikají převážně vzájemným třením kol a brzdových špalků. Na osách kol jsou také namotaná stébla trav. Takže vše je nutné vyčistit, zkontrolovat všechny čepy a úchyty spřáhel, pořádně promazat a hlavně nezapomenout zapsat datum revize na podélník vozu.

Osobní vůz na lopatkách?
(foto © Tomáš Randýsek)

Ne, pouze položený na boku,
z důvodu probíhající revize.
(foto © Tomáš Randýsek)

Detail uchycení spřáhla.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vyvázané podvozky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Mezi spodní část vozu
a podvozek se dostanou různé
věci včetně štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na nápravu se zase namotají
všelijaké věci včetně trav.
(foto © Tomáš Randýsek)

Přívod tlakového vzduchu
k brzdovým špalkům.
(foto © Tomáš Randýsek)

Detail uchycení brzdového špalku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vyznačený datum revize
na podélníku vozu.
(foto © Tomáš Randýsek)


Vyvazování podvozku na sedmičkovém lavicovém voze pomocí páky.
(foto © Tomáš Randýsek)


Další vozy prošly plánovanou revizí.
Hoši jsou očividně spokojení.
(foto © Tomáš Randýsek)




Úprava motoru

22. června 2013

Po dvou letech provozu se znenadání zcela "rozsypal" dieselový motor lokotraktoru Gmeinder. Polemizovat o tom, zda šlo o nepodařený kus mezi jinak "velmi kvalitními" čínskými výrobky nebo zda jsme motor, který byl sice opatřen štítkem a technickou dokumentací s jasně danými výkonnostními parametry, ale možná byl určen jen pro sváteční ježdění jedno za čas, dlouhodobě přetěžovali už stejně nemá cenu. Motor byl podle vyjádření odborníků neopravitelný. Jedná se sice o zdárnou kopii evropského motoru, ale problém je v rozměrech použitých komponent, které jsou sice o málo, ale přece jen rozdílné od těch, které se dají pořídit v našich luzích a hájích. Neseženete tak třeba ložisko, které by šlo nasadit na hřídel v motoru a takových nepříjemností je zde více.
Naštěstí jsme s koupí lokotraktoru WDEF, který původní majitel osadil benzínovým motorem, získali ještě jeden dieselový motor. Tak jsme jej tedy mohli použít do lokotraktoru GMEINDER. Bláhově jsme si mysleli, že nový motor nasadíme na místo starého. Ale ouha, nový motor měl o něco silnější setrvačník, kvůli kterému se motor i s převodem nevešel do motorového prostoru. Setrvačník však nešlo zdemontovat. A tak Jura vymyslel originální způsob soustružení, kdy pohyb vřetene bude nahrazovat běžící motor, přichycený k desce a soustružnický nůž upnutý v posuvné hlavě bude postupně ukrajovat materiál setrvačníku. Taková byla myšlenka a realizaci samotnou si můžete prohlédnout na následujících obrázcích. Vše dopadlo k naprosté spokojenosti a nový motor si už od července spokojeně brumlá v lokotraktoru.

Usazení motoru na podložku
vyžaduje určitou sílu.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Teď to ještě řádně uchytit."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Čtyři šrouby to musí udržet!"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Bude to stačit, myslíš?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Pochybuješ snad o mých
pevnostních výpočtech?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ještě nastavit ten správný úhel."
(foto © Tomáš Randýsek)

A teď jeden záběr za druhým.
(foto © Tomáš Randýsek)

A tam a zpět a tam a zpět.
(foto © Tomáš Randýsek)

Do motoru, který jede na plné
obrátky, je potřeba dolévat vodu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Setrvačník v plných otáčkách.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nůž možná ještě něco vydrží ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... i když jiskry létají všude kolem.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Snad se to tam už vejde."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ale Juro, co ty ušmudlaný ruce!?
To budeš dnes asi bez oběda."
(foto © Tomáš Randýsek)




Těsně před 2. Parní Olympií

2. června 2013

Ještě poslední úpravy a úklid před 2. parní Olympií, která nás čeká již příští víkend.
Kluci převážejí uhlí a provozní náplně do nově postaveného přístřešku:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Další skupina chystá v rotundě rozvody stlačeného vzduchu od výkonného kompresoru k jednotlivým stáním pro lokomotivy. Nejdříve musel Jura vyrobit z trubky speciální dlouhý vrták, ale do ytongových tvárnic se naštěstí vrtá jako do másla, což dokládají následující fotky:

Nejdříve přivařit tyč pro upnutí
do vrtačky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Potom ještě vybrousit zuby
do hlavy vrtáku.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Chcete někdo poopravit chrup?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Tady by to mělo být v pohodě,
elektřina vede o kus dál."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Teď to jede jako do másla."
(foto © Tomáš Randýsek)

"A už jsme na druhé straně!"
(foto © Tomáš Randýsek)

Tlaková hadice prochází zdí.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ještě zapojit tlakový spínač
a pro dnešek padla."
(foto © Tomáš Randýsek)


Jenda se pustil do boje s plevelem na trati:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Testování průjezdu přes křížení.
(foto © Tomáš Randýsek)




Upravujeme zábradlí a rozchod kolejí

8. května 2013

Rozhodli jsme se alepoň trochu snížit výšku masivního zábradlí u přístupové cesty před nádražím, které slouží jako opora méně zkušeným bruslařům při jízdě z parku na parkoviště. Původní výška přece jen narušovala pohled na nádraží, zejména při focení vyjíždějících vlaků. A tak jsme zábradlí uřízli, trochu zkrátili sloupky, jarek to opět přivařil a natřeli jsme to černou barvou na zinek.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Od loňského roku máme svoji vlastní ulici U parkové dráhy.
Teď je ještě nutné přidělat všechny nezbytné tabulky:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Odstraňování provizorních informačních cedulí.
Jura trochu připomíná mírového aktivistu s heslem "Stop jadernému zbrojení!":

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Začali jsme také s úpravou rozchodu kolejí, jelikož jsme vloni zjistili, že v důsledku svařování kolejových polí došlo k následnému pnutí materiálu a zejména v obloucích byl na mnoha místech rozchod dokonce i o několik milimetrů menší než povoluje norma. A tak přišel na řadu hydraulický rozpínák a postupné roztahování kolejí na každém pražcích v obloucích od mostu až k nácestné stanici. A pak to byla práce pro opravdu silné povahy. Přiložit rozpínák ke kolejím, několikrát zapumpovat pákou, měřit přepětí na šupleře, povolit tlak v hydraulice, znovu přeměřit a tak ještě minimálně jednou opakovat, až se hodnota dostala na 184 mm. A potom se posunout na další pražec a znovu stejná procedura. Na některých místech nevydržely svary kolejí, ale na jednom místě nevydržel ani rozpínák a ulomila se jedna z čelistí. Takže nezbylo nic jiného, než nechat udělat zcela novou, odolnější rozpínací část. No a těch pražců, na kterých se rozchod upravoval bylo nepočítaně. Naštěstí stačilo upravit jen rozchod na vnějším sedmičkovém rozchodu a pětkový se tím pádem upravil automaticky. Aspoň, že tak. I tak nám to však zabralo skoro celý měsíc, ale na 2. Parní Olympii byl již rozchod kolejí bez závad a ani Branko Kovač již neměl v obloucích problémy s tím, že by jeho lokomotiva vyjížděla na temena kolejnic.

Nejdříve jsme to zkoušeli jako
mobilní verzi s pojezdem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ale časová úspora skoro žádná.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tak zase zpět k ručnímu přenášení.
(foto © Tomáš Randýsek)

S již nově vyrobenými čelistmi
jsme takhle trávili každou
volnou chvilku.
(foto © Tomáš Randýsek)

To je ten správný rozchod.
(foto © Tomáš Randýsek)




Štěrku je stále málo

4. května 2013

Už jsme rozvezli dva kontejnery štěrku a pořád je to málo. A tak jsme museli využít hojné účasti brigádníků a objednat další. Když dva nakládají, dva rozvážejí a jeden rozhrabuje a upravuje niveletu, tak je za hodinku a půl vymalováno. A to se ještě nakladači mohou střídat s přibývajícími brigádníky. Ale když jsem ke konci nakládání oznámil, že je na cestě další kontejner, nějak se to nesetkalo s pochopením. Ale šlo pouze o vtip, takže jsem naštěstí lopatou po hlavě nedostal. Máme také nového brigádníka Michala, který zastal pořádný kus práce. A taky Bohouš nám pomohl, i když je řečeno slovy Karla Poláčka trochu "chabrus na záda". Ale i Jirka s Petrem a Pavlem se činili. Zkrátka všichni zúčastnění si zaslouží pochvalu, že svůj volný čas věnovali ke zvelebení nádraží.

Máme nového brigádníka - Michal se přihlásil sám a pomáhá nám, kde to jde.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ty, ty, ty - ty to budeš platiti!"
(foto © Tomáš Randýsek)

I když má Bohouš problémy se
zády, jezdil s kolečkem jako ďas.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Hej! Polož ten foťák a přistav
nám kolečko!"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ano, ano, pánové nakladači.
Hned to bude."
(foto © Tomáš Randýsek)

Znáte to ze starého večerníčku?
"Zvířátka sice nejsou příliš
inteligentní, ale rychle se množí."
Kde se tu najednou vzali?
(foto © Tomáš Randýsek)

"Kupředu levá, kupředu pravá,
zpátky ni krok!"
(foto © Jiří Polák)

Ale nejenom štěrkem esempéďák je živ - přivařování popelových jímek ke kolejím:

Jura brousící.
(foto © Jiří Polák)

Jura svařující.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jura pod dozorem.
(foto © Tomáš Randýsek)


A Jirka Kazatel neúnavně montuje
doplňky na vagony.
(foto © Tomáš Randýsek)




Finišujeme před prvním provozním dnem

27. dubna 2013

Poslední víkend před prvním provozním dnem letošního roku jsme také strávili přípravou nádraží a vozového parku. Hlavním tématem bylo dosypávání štěrku před rotundou, abychom konečně zarovnali všechny prohlubně mezi kolejemi. Tentokrát jsme byli v hojném počtu a tak se po štěrku za dvě hodiny jen zaprášilo. A jeden kontejner nestačil, musíme ještě pár tun doobjednat. Martin s Tomem se potom pustili do úklidu vozového parku a odpoledne vyjeli na trať, aby vyčistili a promazali všechny výhybky a zkontrolovali funkčnost přejezdového zabezpečovacího zařízení. Roman s Jirkou dodělávali v rotundě brzdy na lokotraktoru a vagonech, Petr s druhým Jirkou ještě odmašťovali a stříkali popelové jámy do rotundy a nějaké drobnosti na brzdy lokotraktoru. Já jsem musel vyrobit provizorní plašiče proti ptákům, kteří se hodlali usídlit a postavit hnízda pod střechou prvního nástupiště. Jistě si dovedete představit, jak by za chvíli vypadaly trámy a fasáda. Také jsem trochu umyl pergolu - stoly a lavice byly po zimě docela zaprášené a zaneřáděné od ptáků. A trochu jsem se pokusil o květinovou výzdobu. Na nádraží sice patří muškáty, ale po zkušenostech z domu vím, že pokud se i do samozavlažovacích truhlíků opře silné letní slunce, vyžadují muškáty každodenní zálivku a tolik času přes týden opravdu nemáme. Tak snad to vysazené druhy vždy přes týden vydrží.

Nakládka štěrku z kontejneru.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jirka Polák překonává koleje
s kolečkem plným štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pár koleček je ještě nutné
vysypat do točny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výpomoc při nakládce.
(foto © Tomáš Randýsek)

Také při rozvozu jsme se střídali.
(foto © Jiří Polák)

Roman při vyrovnávání štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Další pomocník při rozvozu štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Někdo dává přednost couvání.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vysypávání štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)

V plném pracovním tempu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Posledních pár koleček a máme to.
(foto © Tomáš Randýsek)

Všechno je nutné zdokumentovat.
(foto © Jiří Polák)

Výsledek dnešní distribuce štěrku.
(foto © Tomáš Randýsek)


Veškerý vozový park je nutné
pořádně vyčistit.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nejdříve suchou ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a potom i mokrou cestou.
(foto © Tomáš Randýsek)


Odjezd pracovního vlaku na trať.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zastávka ve stanici Amfiteátr.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Promazávání odjezdové výhybky.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Zastávka na trati.
(foto © Martin Šiler)

Kontrola přejezdového zařízení.
(foto © Martin Šiler)

Odjezd z nácestné stanice.
(foto © Martin Šiler)

Plašiče ptáků pod střechou prvního nástupiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nádražní květinová výzdoba.
(foto © Tomáš Randýsek)




Úklid a úprava terénu za vozovým depem

20. a 21. dubna 2013

Jaro už je v plném proudu a brigády na nádraží pokračují. Tento víkend byl na řadě zejména prostor za vozovým depem. Před stavbou plotu musí být celý prostor řádně vyčištěn a zbaven od všeho nepotřebného, co po stavbě nádraží ještě zbylo. Jde především o stavební řezivo, které postupně zužitkujeme v našich kamnech v klubovně. Také zbylou stavební suť a různé odřezky dlažby a obkladů je nutné naložit do přistaveného kontejneru. A nakonec vytrhat uschlou lebedu, vyrovnat povrch hlínou a dosít travním semenem.


Takto se během dvou dnů změnil prostor za depem:


Ale zase tak rychle to nešlo, vezměme to pěkně popořádku:

Postupné vytrhávání uschlé lebedy a její odvoz do kontejneru.
(foto © Tomáš Randýsek)

Likvidace stavební suti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Poslední hromada dřeva je rozřezána a uklizena do dřevníku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Roman instaloval novou brzdu do lokotraktoru.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jirka se pustil do přípravy lavicových vozů na novou provozní sezónu.
(foto © Tomáš Randýsek)

V sobotu večer skončil první poločas. Zdá se, že mírnou převahu mají domácí.
(foto © Tomáš Randýsek)


V neděli pokračoval rozehraný zápas ve stejném tempu již od rána:

Probíhající terénní úpravy za vozovým depem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Někdo nám poškodil poklop vodovodní šachty a tak musíme zabetonovat nový.
(foto © Tomáš Randýsek)

Konečný stav - domácí nakonec s převahou vyhráli.
(foto © Tomáš Randýsek)




První letošní brigáda

13. dubna 2013

Opožděný příchod jara nám udělal trochu čáru přes rozpočet. V loni jsme touto dobou měli již několik odpracovaných víkendů a letos se tu ještě povaloval sníh. A tak jsme mohli teprve 13. dubna 2013 oficiálně zahájit přípravu na sezónu. Do prvního provozního dne zbývají už jen dva týdny a tak bylo nutné projet celou trať, dosypat štěrk, vyrovnat propadlá místa a také vyrovnat sklon kolejí v obloucích. Dlouhá zima se na trati řádně podepsala. Tak to byla práce pro Jirku, Romana a mojí maličkost. Ale nejen trať je na pořadu dne. Martin s Tomem odváželi nařezané stavební řezivo do dřevníku, neboť prostor za depem se bude co nejdříve rekultivovat. Jirka Katazel pokračoval ve zkrášlování areálu nádraží dalšími provozními cedulkami. Sobotní počasí bylo konečně příjemné, i když po ránu jsme si v klubobně ještě přitápěli a objevila se i krátká dešťová přeháňka. Počasí tedy skutečně aprílové, ale snad už to má ten správný směr od zimy konečně k jaru.


Kontrola vodovodní šachty.
"Zdá se, že je všechno v pořádku."
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava lokotraktoru po zimním
spánku. No přece nebudeme ty
vagony se štěrkem strkat ručně.
(foto © Tomáš Randýsek)

Naložili jsme první dva sypáky ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... ale štěrku moc neubylo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd pracovního vlaku na trať.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hned za nádražím byl úsek,
kam padly dva první vagony.
(foto © Tomáš Randýsek)

A za mostem hned další úsek,
který si žádá dosypání.
(foto © Tomáš Randýsek)


Zbytek štěrku jsme navezli kolem rotundy a do točny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Konečně prázdný kontejner.
Pět tun štěrku je pryč.
(foto © Tomáš Randýsek)


Martin s Tomem se pustili
do úklidu dřeva.
(foto © Tomáš Randýsek)

To se to hochům směje ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... když jedou teprve první kolo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ale jde jim to pěkně od ruky.
(foto © Tomáš Randýsek)


Jirka si to na jarním sluníčku
vyloženě užíval.
(foto © Tomáš Randýsek)

A výsledek jeho práce si může prohlédnout každý návštěvník.
(foto © Tomáš Randýsek)


Informační tabule
o vozovém parku.
(foto © T. Randýsek)




Úprava jazyku výhybky

5. srpna 2012

U vjezdové výhybky do nácestné stanice zcela nepřiléhal jazyk pětkového rozchodu ke kolejnici
a některé vagony zde vykolejovaly. Byla proto nutná úprava pomocí kotoučové brusky.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

"Tak teď už snad nevykolejím!"
(foto © Tomáš Randýsek)



Napravujeme následky vandalismu

31. července 2012

Již na jaře ulomený sloupek výstražníku u bludiště bylo nutné opět přivařit a následně zpevnit, aby byl napříště odolný proti případným dalším vandalům. Nicméně ostraha parku nám slíbila, že zvýší svoji ostražitost i mimo provozní sezónu parku. "Vandalové, třeste se!"

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)