Number of visitors:


Events:

Our media partner:

Optimized for browser:

Lokality návštěvníků našich stránek

Weather at the park railway Olympia:


More weather

Maintenance of the park railway during operating season

May - September 2017

Working train before departure to willow tunnel for planting one willow tree.
We maybe save original intention which will plant next willow trees.
27th May 2017
(photo © Tomas Randysek)

The boys clean ballast along the retaining wall.
28th May 2017
(photo © Tomas Randysek)


Moving our coal reserves into new storehouse - 28th May 2017:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Installation new whistle signals before level crossing under the wooden labyrinth - 28th May 2017:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Installation new inform signboard in front of the main station - 17 June 2017:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


A new billboard will install into Orechova loop during June:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Next switch stop points were added at the siding station during August and September:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Oiling switches and cutting bushes:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Two new whistle signals in front of the station and bridge:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


We bought new brush cutter for cutting gras next to the rails:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)




Preparation for start new season

Saturday 29th April and Sunday 30th April 2017

The first operating day quickly approached so we last April weekend tended to preparation park railway for new season. As every year for that matter. We met on the stroke of nine and we got down the work after welcome drink. Bylo nutné pořádně pozametat a umýt pergolu, umýt okna na všech nádražních budovách, a že je jich požehnaně, vyčistit a promazat výhybky, projet celou trať, dosypat štěrk a podbít koleje na všech kritických místech a v neposlední řadě připravit vozový park. Zabralo nám to celé dva dny a výsledek byl nakonec znát. Děkuji všem zúčastněným za jejich obětavou práci. Nyní už můžeme slavnostně prohlásit: "Ať žijí slavné májové dny!" My jsme připraveni.

Takhle chodí do práce úderníci
- rozevlátý vlas i šat!
Vezměte si z nich příklad.
(foto © Jiří Polák)

Vymetání pavouků.
(photo © Tomas Randysek)

Hanka si vzala úklid pergoly.
(photo © Tomas Randysek)

Opět nám změnili sortiment.
(photo © Tomas Randysek)

Příprava pokladny ...
(photo © Tomas Randysek)

... včetně nové pokladny.
(foto © Jiří Polák)

Holky se pustily do mytí oken a zabralo jim to skoro celý den.
(photo © Tomas Randysek)

Matěj s Tomášem čistí výhybku.
(photo © Tomas Randysek)

Jakub opravuje zlomené táhlo.
(photo © Tomas Randysek)

Pavel se vrhnul do čištění grilu. Teď je skoro jako nový. Gril samozřejmě.
(photo © Tomas Randysek)

Příprava vozového parku.
(photo © Tomas Randysek)

Příprava mrazáku zmrzliny.
(photo © Tomas Randysek)

Jeníčkovi to jde s lopatou i s vysavačem.
(photo © Tomas Randysek)

Váva s Matějem čistí a natírají hydraulickou plošinu.
(foto © Jiří Polák)

S pomocí Pavla jsem trochu upravil popínavý břečťan na portálu mostu.
(foto © Jiří Polák)

Po letošní tuhé zimě bylo nutné znovu zasadit některé rostliny.
(photo © Tomas Randysek)

Dosazování rostlin v truhlících.
(foto © Jiří Polák)

Nově vysázené truhlíky.
(photo © Tomas Randysek)


Po celý víkend vyjížděly na trať různé pracovní vlaky s různými pracovními četami.
(foto © Matěj Filipovič)

Lukáš uklízí listí na trati.
(foto © Matěj Filipovič)

Jura zkouší bateriové dvojče před novou sezónou.
(photo © Tomas Randysek)




Přesun vratné smyčky u hlavního nádraží

duben 2016 - říjen 2016

V průběhu roku 2015 jsme dokončili stavbu vratné smyčku a kolem její části jsme postavili zídku se zábradlím, která ji oddělovala od pozemní komunikace. Jenže již během zimy nám do zábradlí nacouval patrně kamion. A tak jsme se rozhodli přesunout smyčku dál od silnice až kam nám to dovolily koleje na hlavní trati. Přesun započal v neděli 22. května odstraněním starého zábradlí a návozem štěrku na nové kolejové lože. Toho dne k nám poprvé přišel Staňa a Jura ho chudáka hned pořádně zapřáhl. Jenže Staňa se tím nenechal odradit a chvílemi dokonce honil i Juru. A tak se Jura o té květnové neděli zapotil více než obvykle.

Nejdřív se demontovalo poškozené zábradlí.
(photo © Tomas Randysek)

Pak bylo nutné odkopat pár kubíků zeminy pro nové kolejové lože.
(photo © Tomas Randysek)

A nakonec naložit a navozit několik vagonů štěrku.
(photo © Tomas Randysek)


Pokračovalo se navážením dalšího štěrku o víkendu 11. a 12. června:

Tentokrát si to Jura musel odházet sám.
(photo © Tomas Randysek)

Pro nakládku a návoz štěrku už měl k ruce opět pomocníky - Filipa a Kubu.
(photo © Tomas Randysek)

Úprava kolejového lože.
(photo © Tomas Randysek)

Část obrubníků se také musí odstranit.
(photo © Tomas Randysek)


V sobotu 25. června si zase mákl Pavel:

Přemisťování štěrku ve smyčce.
(photo © Tomas Randysek)


Vyměřování nové polohy smyčky, odkopávání štěrku a dělení kolejí smyčky
na lehčeji přepravitelné části probíhalo o víkendu 2. a 3. července:

Vyměřování nové polohy smyčky.
(photo © Tomas Randysek)

Start centrály na první dobrou.
(photo © Tomas Randysek)

Příprava k zákroku.
(photo © Tomas Randysek)

Vše pod odborným dohledem Jany.
(photo © Tomas Randysek)

Dělení smyčky na čtyři části.
(photo © Tomas Randysek)

Odhrabávání štěrku z kolejí.
(photo © Tomas Randysek)


Den D a hodina H nastaly 13. července v 8:00, kdy přijel jeřáb, aby přesunul kolejová pole:

Příprava jeřábu.
(photo © Tomas Randysek)

Kolejová pole byla vyzdvižena z původní polohy
a nyní je potřeba upravit štěrk před další pokládkou.
(photo © Tomas Randysek)

Při pokládání a sestavování kolejových polí hrály roli centimetry.
(photo © Tomas Randysek)

Už je hotovo - můžeme být spokojeni.
(photo © Tomas Randysek)


V sobotu 17. září zabrušoval Jura konce kolejí pro následné svařování:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


O víkendu 24. a 25. září probíhalo finální usazování a svařování jednotlivých částí vratné smyčky:

Vyrovnávání štěrku a následná fixace polí před svařením.
(photo © Tomas Randysek)

Finální usazování jednotlivých částí kolejových polí.
(photo © Tomas Randysek)

Fixace a následné svařování.
(photo © Tomas Randysek)

Připojovací koleje se musí vyrobit znovu.
(photo © Tomas Randysek)

Nivelace a následné svařování.
(photo © Tomas Randysek)


Přeložka vratné smyčky byla dokončena o víkendu 1. a 2. října 2016:

"Tak hurá do práce!"
(foto © Jiří Polák)

Parta hic a práce zatím nic.
(photo © Tomas Randysek)

Dosypávání štěrku ...
(photo © Tomas Randysek)

... a jeho následé zarovnání.
(photo © Tomas Randysek)

"Děláš to dobře, chlapče!"
(photo © Tomas Randysek)

Příprava na svařování.
(photo © Tomas Randysek)

Svařování přípojné koleje.
(photo © Tomas Randysek)

Posledních pár svarů.
(foto © Jiří Polák)

Broušení hran a svarů.
(foto © Tomáš Randýsek, Jiří Polák)

Zkušební jízda na nově přeložené smyčce.
(foto © Tomáš Randýsekk)



Železná sobota na parkové dráze

27. května 2016

Sobota 27. května byla Jurou vyhlášena jako "železná". Parní Olympia se kvapem blíží a je tedy potřeba udělat pořádek. Kusy kolejí a nepovedených výhybek, které jsme nepoužili v letech předchozích, již asi nepoužijeme. Jednak nám to za rotundou překáží, jednak to nevypadá to hezky a kdo se na to má pořád koukat. A tak do sběru s nimi! Našly se i jiné železné předměty, takže jsme kontejner celkem slušně zaplnili.

Bylo nutné natáhnout prodlužku a dlouhé konce flexou zkrátit.
(photo © Tomas Randysek)

Kolejová pole se pěkně pronesou.
(photo © Tomas Randysek)

To už je pěkných pár kilo šrotu.
(photo © Tomas Randysek)



Jarní brigáda s hojnou účastí brigádníků

16. dubna 2016

Nová sezóna již pomalu klepe na dveře a tak je na čase připravit nádraží a trať na letošní provoz. Tentokrát jsem byl překvapen počtem členů chtivých pracovat. Sešlo se nás celkem 22 a tak práce pěkně odsýpala a stihli jsme toho za sobotu opravdu hodně.

Jako obvykle jsme začali štěrkem, ale bylo tolik pomocníků, že za chvíli byl kontejner prázdný.
A tom tam bylo štěrku něco málo přes 5 tun.
(photo © Tomas Randysek)

Tomovi sice chyběli obvyklí parťáci, kteří měli školní povinnosti,
ale i tak se sám statečně vrhnul do očisty lavicových vagonů.
(photo © Tomas Randysek)

Karel s Pavlem natírali dřevěné krovy a trámy a natřeli toho opravdu hodně.
Nátěry zejména na jižní straně vydržely přibližně dva roky - slunce je buď čím dál více agresivní
nebo barvy stále více kvalitní? - Teď fakt nevím.
(photo © Tomas Randysek)

Naše děvčata, jako již tradičně, si vzala do parády všechna okna na nádraží
a také se pustila do generálního úklidu výpravní budovy a to včetně vyprání záclon.
Odpočinek na kávičku a něco sladkého byl naprosto zasloužený.
(photo © Tomas Randysek)

Roman za pomocí vysavače odstraňoval uchlé listí z kolejí a výhybek.
(photo © Tomas Randysek)

Mladí hoši připravovali pod vedením
Jury lokotraktory k provozu.
(photo © Tomas Randysek)

"Vy jste se v tom pane doktore
zase vrtal, viďte?"
(photo © Tomas Randysek)

Přivazování záclonek.
(photo © Tomas Randysek)


Skupinka fandů z Benešova pod vedením Jirky Daleckého se ujala instalace dalších kilometrovníků.
Zdatně jim sekundoval Honza Uhlíř - a měl to všechno ve vodováze. Stihli jich celkem šest.
(photo © Tomas Randysek)

Odpoledne se pak čerstvě přivezený štěrk distribuoval na trať.
Pracovní četa pod vedením Honzy Palána podbíjela propadlá místa a vyrovnávala naklonění oblouků.
(photo © Tomas Randysek)

Zkusili jsme nainstalovat "rehkovníky" - budky pro rehka domácího.
Pokud tam zahnízdí a nebudou již nadále vyhledávat jiné rohy na výpravní budově, bude to úspěch.
Moc v to ale nedoufáme, protože zvířátka bývají tvrdošíjná.
(photo © Tomas Randysek)

Podsadil jsem vinnou révu a plaménky, které se vloni neujaly.
Před mostem jsem vysázel pár keřů, aby tam udělaly živý plot a trochu obarvily jarní park.
(photo © Tomas Randysek)

Hoši z Benešova si přebírají nové
parní lokomotivy.
(photo © Tomas Randysek)

Debata o něčem důležitém.
(photo © Tomas Randysek)

Podvečerní siesta.
(photo © Tomas Randysek)

Na závěr bychom chtěli poděkovat všem zúčastněným, kteří přiložili ruku k dílu
a pomohli tak připravit parkovou dráhu na další provozní sezónu, v pořadí již pátou.



Pár dalších kilometrovníků

28. října 2015

Honza zabetonoval dalších 5 kilometrovníků - velmi záslužná činnost.


(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)



Working Saturday before start of the new season

25th April 2015

Start of the new season is coming up very fast and we have to prepare the main station and equipment. General cleaning of the main station area and traditional spring-cleaning of the rolling-stock was the order of the day. Girls washed pergola and passenger cars, Pavel prepared a wood for the Steam Olympiad, boys moved things from the container, which will be drive before long because we will build a small return loop. Roman and Jura performed inspections of the locomotives and cars. We worked all day.


Pavel prepared wood for steam fire engine which will present at the Steam Olympiad this year.
(photo © Tomas Randysek)

Clearing out of the container.
(photo © Tomas Randysek)

Clearing of the rolling-stock.
(photo © Tomas Randysek)

Maintenance of the rolling-stock.
(photo © Tomas Randysek)



Spring planting of the grapevine and climbers

April 2015

Planting of the grapevine and climbers was our first activity in this year. These plants should be create a hedgerow of the road. The holes for young plants were dusted with a compost for the initial growth. But they have to make shift themselves with the help of fertilizers. We planted additional our small garden too - the rosemary for steaks and sweet strawberries go well with it.


A holes excavating for planting of the grapevine - we will have 14 heads in total.
(photo © Tomas Randysek)


The earth and young plants for planting.
(photo © Tomas Randysek)

Two young plants were placed into dug holes under angle 45°.
(photo © Tomas Randysek)

These climbers should be create a flowering hedgerow.
(photo © Tomas Randysek)


Our small garden.
(photo © Tomas Randysek)




Green vegetation is growing wider

11th November 2014

The green vegetation is growing wider and autumn coloured barberries with flame colours:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)



Side tracks of the new railway yard extension

July - August 2014

We started with preparation for building a new extension of the railway yard which will have two side tracks. We marked out and an area for tracks and we covered this area with ballast at the first. Loosely placed concrete blocks make edging meantime. Outside wooden wall will anchored to these blocks. The switch and tracks were placed. Next building operations will continue during next year.

(photo © Tomas Randysek)

Drilling of the anchored opening to the concrete blocks.
(photo © Tomas Randysek)

Tracks laying.
(photo © Tomas Randysek)

Finished tracks of the new extension.
(photo © Tomas Randysek)



The second detour track around the round house

červenec - srpen 2014

The second detour track around the round house was built during the summer:

Switch instalation.
(photo © Tomas Randysek)

Laying of the track fields.
(photo © Tomas Randysek)

Surveying of the distance
between tracks.
(photo © Tomas Randysek)

Detour tracks around the round house.
(photo © Tomas Randysek)




Crossing of lines to the small return loop line

July - August 2014

With planned small return loop is join turning from the main line and crossing of lines with the second track. We had to measure out position of the turning switch. Jarek welded this turning switch to the first track line.

Measuring position of the turning switch and marking of the axis.
(photo © Tomas Randysek)

Completed switch is too heavy.
(photo © Tomas Randysek)

And now we must dig and take and dig and take.
(photo © Tomas Randysek)

Laying of a geotextile against to weeds growing.
(photo © Tomas Randysek)

Ballast powdering.
(photo © Tomas Randysek)

This is for them,
fool with empty shovel.
(photo © Tomas Randysek)

The turning.
(photo © Tomas Randysek)


Next continuation of the turning behind the second track:

Excavation work.
(photo © Tomas Randysek)

Earth disposal.
(photo © Tomas Randysek)

A ballast bringing.
(photo © Tomas Randysek)

Next part of the turning
is coated by ballast.
(photo © Tomas Randysek)




The milestones

June 2014

We have about 75 new milestones from Mr Chudoba. Now we have to seat them each twenty metres. Michal concreted first three milestones and he finished close next to the bridge. We left enough free space around each milestone so gardeners don´t destroy them during cutting a graas we hope. Thank you Michal for his help. Who they you waiting for other pieces?

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)



Planting of an ivies at bridge portals

May 2014

Both bridge portals seems to me uninspiring, but especially small holes and clefts in concrete don´t look very nice. So I had its become overgrown by ivy. So I wait and see after a few months.

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)



Repair of the crossing lines in front of the round house

6th May 2014

Jarek had to repair fallen crossing lines in front of the round house.
(photo © Tomas Randysek)




Service in the engine house

May - September 2014

Service of the rolling-stock provides in the round house all operating season. All these works take place inside the round house so they are hidden in front of the public. There are a few photos for exposition this important activity. The bogie rebuilding of the AEG locomotive No. 6 was at the first. This engine is equip a new underframe with bearing sleeve and functional leaf springs.

Disassembly of the old underframe.
(photo © Tomas Randysek)

"It holds very well."
(photo © Tomas Randysek)

"Look at the springs nice springy."
(photo © Tomas Randysek)

"I watch how you are doing."
(photo © Tomas Randysek)

New installed underframe.
(photo © Tomas Randysek)

Connect of the electronic wiring.
(photo © Tomas Randysek)

Twins AEG with the new underframes.
(photo © Tomas Randysek)


Holders for warning signals are assembled on the both locotractors:

(photo © Jiri Polak)

(photo © T. Randysek)

(photo © T. Randysek)

(photo © T. Randysek)

(photo © T. Randysek)


Jiri Kazatel sewed side curtains so that engine driver was protected
of against the vagaries of the weather. Now will fitted front and rear window with glaas.
The pipework of the continuous brake was assembled too:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Continuing works at the locotractor Gmeinder.
Two spotlights were placed on the roof, new control levers amount in the cab,
but most especially valve of the continuous pressure brake:

(photo © Martin Siler)

(photo © Martin Siler)

(photo © Martin Siler)

(photo © Martin Siler)

(photo © Martin Siler)

(photo © Martin Siler)




Side tracks of the new storehouse

April 2014

We plan to built a small storehouse in front of the main station. We need move here both mobile yards from the container. This container will move in connection with building of the small return circle (loop). Track fields were placed and welded at the first.

Moving of the track fields.
(photo © Tomas Randysek)

Track fields are very heavy but Jura and Jarek worked heaviy.
(photo © Tomas Randysek)

Sequential welding of the track fields.
(photo © Tomas Randysek)




Preparation for the new season

26th April 2014

The first operating day is in the offing and we have to prepare our park railway for new season 2014. This year's winter was very mild and it did not cause great damage at railway body. But we found a few places which need a ballast filling up and straighten rails. We cleaned all passenger cars and they are ready for new passengers.

This pile of ballast is waiting
for us today.
(photo © Tomas Randysek)

We have to prepare traction force
at the first.
(photo © Tomas Randysek)

Loading is quite quick.
(photo © Tomas Randysek)

The working train leaves station.
(photo © Tomas Randysek)

We used four self-discharge cars
of the ballast just behind
departure junction.
(photo © Tomas Randysek)

Manual tamping of the point
at the intermediate station.
(photo © Tomas Randysek)

Ballast filling up in the loop.
(photo © Tomas Randysek)

Engine driver of the working train.
(photo © Tomas Randysek)

Departure junction is finished.
(photo © Tomas Randysek)

There is almost nothing left.
(photo © Tomas Randysek)


Railing mounting at the end of the second platform.
(photo © Tomas Randysek)

We hope that passengers will observe this notice.
(photo © Tomas Randysek)


Wash dust and dirt by sluice
at the first ...
(photo © Tomas Randysek)

... and then manual cleaning
at the second.
(photo © Tomas Randysek)

Jenda is dutifully cleaning small
windows.
(photo © Tomas Randysek)

All rolling-stock is undergoing complete cleansing.
(photo © Tomas Randysek)


"They are clean finally!"
(photo © Lukas Randysek)


Late afternoon shunting to round-house and depot.
(photo © Tomas Randysek)


Longitudinal underlayment of the fallen crossing by I-beam.
(photo © Tomas Randysek)




Planting of bushes

3rd August 2013

Some piggies in human shape confused both portals of bridge with a public toilet. Although there are real toilets in the vincity - at our park railway, at near kiosk and in shopping centre too. And so we planted barberries and we hope that their prickly thorns discourage piggies´ bare bottoms.

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)




Rolling-stock maintenance

20th July 2013

Rolling-stock maintenance is in progress incessantly in the round-house but this is invisible for regular visitors. Roman and Jirka are responsible for the maintenance. There is a maintenance and bogie cleaning of the bench car on the next photos. The most used cars did over one hundred kilometers during all season. And this operation have an impact on the many parts of bogies. You can see small-grained metal particles on bogie which result from mutual friction of wheels and brake blocks. There are blades of grass rolled at axles, too. They must clean all, check all gudgeons and coupling retainers, well lubricate and don´t forget write a date of inspection at car´s rails.

Passenger car on back?
(photo © Tomas Randysek)

No, it only lie sidelong,
owing to ongoing inspection.
(photo © Tomas Randysek)

Detail of coupling retainer.
(photo © Tomas Randysek)

Demounted bogies.
(photo © Tomas Randysek)

Some things including ballast get
into bottom part and bogie.
(photo © Tomas Randysek)

Blades of grass rolled at axles.
(photo © Tomas Randysek)

Pressure main to brake blocks.
(photo © Tomas Randysek)

Detail of brake block´s retainer.
(photo © Tomas Randysek)

Marked date of inspection.
(photo © Tomas Randysek)


Demount bogie at seven inches car using bar.
(photo © Tomas Randysek)


The next cars passed by planned inspection.
The boys are satisfied obviously.
(photo © Tomas Randysek)




Úprava motoru

22. června 2013

Po dvou letech provozu se znenadání zcela "rozsypal" dieselový motor lokotraktoru Gmeinder. Polemizovat o tom, zda šlo o nepodařený kus mezi jinak "velmi kvalitními" čínskými výrobky nebo zda jsme motor, který byl sice opatřen štítkem a technickou dokumentací s jasně danými výkonnostními parametry, ale možná byl určen jen pro sváteční ježdění jedno za čas, dlouhodobě přetěžovali už stejně nemá cenu. Motor byl podle vyjádření odborníků neopravitelný. Jedná se sice o zdárnou kopii evropského motoru, ale problém je v rozměrech použitých komponent, které jsou sice o málo, ale přece jen rozdílné od těch, které se dají pořídit v našich luzích a hájích. Neseženete tak třeba ložisko, které by šlo nasadit na hřídel v motoru a takových nepříjemností je zde více.
Naštěstí jsme s koupí lokotraktoru WDEF, který původní majitel osadil benzínovým motorem, získali ještě jeden dieselový motor. Tak jsme jej tedy mohli použít do lokotraktoru GMEINDER. Bláhově jsme si mysleli, že nový motor nasadíme na místo starého. Ale ouha, nový motor měl o něco silnější setrvačník, kvůli kterému se motor i s převodem nevešel do motorového prostoru. Setrvačník však nešlo zdemontovat. A tak Jura vymyslel originální způsob soustružení, kdy pohyb vřetene bude nahrazovat běžící motor, přichycený k desce a soustružnický nůž upnutý v posuvné hlavě bude postupně ukrajovat materiál setrvačníku. Taková byla myšlenka a realizaci samotnou si můžete prohlédnout na následujících obrázcích. Vše dopadlo k naprosté spokojenosti a nový motor si už od července spokojeně brumlá v lokotraktoru.

Usazení motoru na podložku
vyžaduje určitou sílu.
(photo © Tomas Randysek)

"Teď to ještě řádně uchytit."
(photo © Tomas Randysek)

"Čtyři šrouby to musí udržet!"
(photo © Tomas Randysek)

"Bude to stačit, myslíš?"
(photo © Tomas Randysek)

"Pochybuješ snad o mých
pevnostních výpočtech?"
(photo © Tomas Randysek)

"Ještě nastavit ten správný úhel."
(photo © Tomas Randysek)

A teď jeden záběr za druhým.
(photo © Tomas Randysek)

A tam a zpět a tam a zpět.
(photo © Tomas Randysek)

Do motoru, který jede na plné
obrátky, je potřeba dolévat vodu.
(photo © Tomas Randysek)

Setrvačník v plných otáčkách.
(photo © Tomas Randysek)

Nůž možná ještě něco vydrží ...
(photo © Tomas Randysek)

... i když jiskry létají všude kolem.
(photo © Tomas Randysek)

"Snad se to tam už vejde."
(photo © Tomas Randysek)

"Ale Juro, co ty ušmudlaný ruce!?
To budeš dnes asi bez oběda."
(photo © Tomas Randysek)




Těsně před 2. Parní Olympií

2. června 2013

Ještě poslední úpravy a úklid před 2. parní Olympií, která nás čeká již příští víkend.
Kluci převážejí uhlí a provozní náplně do nově postaveného přístřešku:

(photo © Tomas Randysek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Další skupina chystá v rotundě rozvody stlačeného vzduchu od výkonného kompresoru k jednotlivým stáním pro lokomotivy. Nejdříve musel Jura vyrobit z trubky speciální dlouhý vrták, ale do ytongových tvárnic se naštěstí vrtá jako do másla, což dokládají následující fotky:

Nejdříve přivařit tyč pro upnutí
do vrtačky.
(photo © Tomas Randysek)

Potom ještě vybrousit zuby
do hlavy vrtáku.
(photo © Tomas Randysek)

"Chcete někdo poopravit chrup?"
(photo © Tomas Randysek)

"Tady by to mělo být v pohodě,
elektřina vede o kus dál."
(photo © Tomas Randysek)

"Teď to jede jako do másla."
(photo © Tomas Randysek)

"A už jsme na druhé straně!"
(photo © Tomas Randysek)

Tlaková hadice prochází zdí.
(photo © Tomas Randysek)

"Ještě zapojit tlakový spínač
a pro dnešek padla."
(photo © Tomas Randysek)


Jenda se pustil do boje s plevelem na trati:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Testování průjezdu přes křížení.
(photo © Tomas Randysek)




Upravujeme zábradlí a rozchod kolejí

8. května 2013

Rozhodli jsme se alepoň trochu snížit výšku masivního zábradlí u přístupové cesty před nádražím, které slouží jako opora méně zkušeným bruslařům při jízdě z parku na parkoviště. Původní výška přece jen narušovala pohled na nádraží, zejména při focení vyjíždějících vlaků. A tak jsme zábradlí uřízli, trochu zkrátili sloupky, jarek to opět přivařil a natřeli jsme to černou barvou na zinek.

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Od loňského roku máme svoji vlastní ulici U parkové dráhy.
Teď je ještě nutné přidělat všechny nezbytné tabulky:

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)


Odstraňování provizorních informačních cedulí.
Jura trochu připomíná mírového aktivistu s heslem "Stop jadernému zbrojení!":

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

Začali jsme také s úpravou rozchodu kolejí, jelikož jsme vloni zjistili, že v důsledku svařování kolejových polí došlo k následnému pnutí materiálu a zejména v obloucích byl na mnoha místech rozchod dokonce i o několik milimetrů menší než povoluje norma. A tak přišel na řadu hydraulický rozpínák a postupné roztahování kolejí na každém pražcích v obloucích od mostu až k nácestné stanici. A pak to byla práce pro opravdu silné povahy. Přiložit rozpínák ke kolejím, několikrát zapumpovat pákou, měřit přepětí na šupleře, povolit tlak v hydraulice, znovu přeměřit a tak ještě minimálně jednou opakovat, až se hodnota dostala na 184 mm. A potom se posunout na další pražec a znovu stejná procedura. Na některých místech nevydržely svary kolejí, ale na jednom místě nevydržel ani rozpínák a ulomila se jedna z čelistí. Takže nezbylo nic jiného, než nechat udělat zcela novou, odolnější rozpínací část. No a těch pražců, na kterých se rozchod upravoval bylo nepočítaně. Naštěstí stačilo upravit jen rozchod na vnějším sedmičkovém rozchodu a pětkový se tím pádem upravil automaticky. Aspoň, že tak. I tak nám to však zabralo skoro celý měsíc, ale na 2. Parní Olympii byl již rozchod kolejí bez závad a ani Branko Kovač již neměl v obloucích problémy s tím, že by jeho lokomotiva vyjížděla na temena kolejnic.

Nejdříve jsme to zkoušeli jako
mobilní verzi s pojezdem.
(photo © Tomas Randysek)

Ale časová úspora skoro žádná.
(photo © Tomas Randysek)

Tak zase zpět k ručnímu přenášení.
(photo © Tomas Randysek)

S již nově vyrobenými čelistmi
jsme takhle trávili každou
volnou chvilku.
(photo © Tomas Randysek)

To je ten správný rozchod.
(photo © Tomas Randysek)




The ballast is not much still

4th May 2013

Už jsme rozvezli dva kontejnery štěrku a pořád je to málo. A tak jsme museli využít hojné účasti brigádníků a objednat další. Když dva nakládají, dva rozvážejí a jeden rozhrabuje a upravuje niveletu, tak je za hodinku a půl vymalováno. A to se ještě nakladači mohou střídat s přibývajícími brigádníky. Ale když jsem ke konci nakládání oznámil, že je na cestě další kontejner, nějak se to nesetkalo s pochopením. Ale šlo pouze o vtip, takže jsem naštěstí lopatou po hlavě nedostal. Máme také nového brigádníka Michala, který zastal pořádný kus práce. A taky Bohouš nám pomohl, i když je řečeno slovy Karla Poláčka trochu "chabrus na záda". Ale i Jirka s Petrem a Pavlem se činili. Zkrátka všichni zúčastnění si zaslouží pochvalu, že svůj volný čas věnovali ke zvelebení nádraží.

Máme nového brigádníka - Michal se přihlásil sám a pomáhá nám, kde to jde.
(photo © Tomas Randysek)

"Ty, ty, ty - ty to budeš platiti!"
(photo © Tomas Randysek)

I když má Bohouš problémy se
zády, jezdil s kolečkem jako ďas.
(photo © Tomas Randysek)

"Hej! Polož ten foťák a přistav
nám kolečko!"
(photo © Tomas Randysek)

"Ano, ano, pánové nakladači.
Hned to bude."
(photo © Tomas Randysek)

Znáte to ze starého večerníčku?
"Zvířátka sice nejsou příliš
inteligentní, ale rychle se množí."
Kde se tu najednou vzali?
(photo © Tomas Randysek)

"Kupředu levá, kupředu pravá,
zpátky ni krok!"
(foto © Jiří Polák)

Ale nejenom štěrkem esempéďák je živ - přivařování popelových jímek ke kolejím:

Jura brousící.
(foto © Jiří Polák)

Jura svařující.
(photo © Tomas Randysek)

Jura pod dozorem.
(photo © Tomas Randysek)


A Jirka Kazatel neúnavně montuje
doplňky na vagony.
(photo © Tomas Randysek)




We are finishing before the first operating day

27th April 2013

We spent last working weekend before the first operating day by preparation of the main station and rolling-stock. Main topic was a filling up ballast before round-house. We must level off all depressions between tracks. We had superiority this time and so we finished in two hours. And one container with ballast was scarce, we had to order one more. Martin and Tom got down to general cleaning of the rolling-stock and they went to line so that they cleaned and oiled all switches and they checked gated level crossing. Roman and Jirka finished brakes of the locotractor and cars in the round-house, Petr and another Jirka degreased and sprayed ash pits into round-house and some trifles for locotractor brakes yet. I had to make a provisional bird's repellers. They decided to make their nests under roof of the first platform. You can see how will look beams and facade shortly. I washed a pergola too - tables and settles were dirty after the winter. And I tried to floral decoration. Pelargoniums belong at railway station, but I know from home that is problem with a strong summer sun although we used irrigation flower box. The pelargoniums need daily watering adn we have not a free time during working week. So I tried to choose a water undemanding plants.

Loading of ballast from container.
(photo © Tomas Randysek)

Jirka Polak is overcoming track
with a full wheelbarrow.
(photo © Tomas Randysek)

A few wheelbarrows is necessary
dump into turntable.
(photo © Tomas Randysek)

Aid during loading.
(photo © Tomas Randysek)

We took turns to distribution.
(photo © Jiri Polak)

Roman during ballast levelling.
(photo © Tomas Randysek)

The next helper during ballast
distribution.
(photo © Tomas Randysek)

Somebody prefers moving
backwards.
(photo © Tomas Randysek)

Dump of ballast.
(photo © Tomas Randysek)

In the full workload.
(photo © Tomas Randysek)

A few last wheelbarrows
and we draw to end.
(photo © Tomas Randysek)

I must document everything.
(photo © Jiri Polak)

This is a result of today´s ballast
distribution.
(photo © Tomas Randysek)


It is necessary to properly clean
whole rolling-stock.
(photo © Tomas Randysek)

By dry road at the first ...
(photo © Tomas Randysek)

... and then by wet road too.
(photo © Tomas Randysek)


Departure of the work train to line.
(photo © Tomas Randysek)

Stop at the station Amphitheatre.
(photo © Tomas Randysek jun.)

Departure switch oiling.
(photo © Tomas Randysek jun.)

Stop at the track.
(photo © Martin Siler)

Check of the gated level crossing.
(photo © Martin Siler)

Departure from the station.
(photo © Martin Siler)

Bird's repellers under cover of the first platform.
(photo © Tomas Randysek)

Station floral decoration.
(photo © Tomas Randysek)




Cleaning and earth moving behind cars depot

20th and 21th April 2013

Jaro už je v plném proudu a brigády na nádraží pokračují. Tento víkend byl na řadě zejména prostor za vozovým depem. Před stavbou plotu musí být celý prostor řádně vyčištěn a zbaven od všeho nepotřebného, co po stavbě nádraží ještě zbylo. Jde především o stavební řezivo, které postupně zužitkujeme v našich kamnech v klubovně. Také zbylou stavební suť a různé odřezky dlažby a obkladů je nutné naložit do přistaveného kontejneru. A nakonec vytrhat uschlou lebedu, vyrovnat povrch hlínou a dosít travním semenem.


Takto se během dvou dnů změnil prostor za depem:


Ale zase tak rychle to nešlo, vezměme to pěkně popořádku:

Postupné vytrhávání uschlé lebedy a její odvoz do kontejneru.
(photo © Tomas Randysek)

Likvidace stavební suti.
(photo © Tomas Randysek)

Poslední hromada dřeva je rozřezána a uklizena do dřevníku.
(photo © Tomas Randysek)

Roman instaloval novou brzdu do lokotraktoru.
(photo © Tomas Randysek)

Jirka se pustil do přípravy lavicových vozů na novou provozní sezónu.
(photo © Tomas Randysek)

V sobotu večer skončil první poločas. Zdá se, že mírnou převahu mají domácí.
(photo © Tomas Randysek)


V neděli pokračoval rozehraný zápas ve stejném tempu již od rána:

Probíhající terénní úpravy za vozovým depem.
(photo © Tomas Randysek)

Někdo nám poškodil poklop vodovodní šachty a tak musíme zabetonovat nový.
(photo © Tomas Randysek)

Konečný stav - domácí nakonec s převahou vyhráli.
(photo © Tomas Randysek)




The first voluntary work this year

13th April 2013

Opožděný příchod jara nám udělal trochu čáru přes rozpočet. V loni jsme touto dobou měli již několik odpracovaných víkendů a letos se tu ještě povaloval sníh. A tak jsme mohli teprve 13. dubna 2013 oficiálně zahájit přípravu na sezónu. Do prvního provozního dne zbývají už jen dva týdny a tak bylo nutné projet celou trať, dosypat štěrk, vyrovnat propadlá místa a také vyrovnat sklon kolejí v obloucích. Dlouhá zima se na trati řádně podepsala. Tak to byla práce pro Jirku, Romana a mojí maličkost. Ale nejen trať je na pořadu dne. Martin s Tomem odváželi nařezané stavební řezivo do dřevníku, neboť prostor za depem se bude co nejdříve rekultivovat. Jirka Katazel pokračoval ve zkrášlování areálu nádraží dalšími provozními cedulkami. Sobotní počasí bylo konečně příjemné, i když po ránu jsme si v klubobně ještě přitápěli a objevila se i krátká dešťová přeháňka. Počasí tedy skutečně aprílové, ale snad už to má ten správný směr od zimy konečně k jaru.


Kontrola vodovodní šachty.
"Zdá se, že je všechno v pořádku."
(photo © Tomas Randysek)

Příprava lokotraktoru po zimním
spánku. No přece nebudeme ty
vagony se štěrkem strkat ručně.
(photo © Tomas Randysek)

Naložili jsme první dva sypáky ...
(photo © Tomas Randysek)

... ale štěrku moc neubylo.
(photo © Tomas Randysek)

Odjezd pracovního vlaku na trať.
(photo © Tomas Randysek)

Hned za nádražím byl úsek,
kam padly dva první vagony.
(photo © Tomas Randysek)

A za mostem hned další úsek,
který si žádá dosypání.
(photo © Tomas Randysek)


Zbytek štěrku jsme navezli kolem rotundy a do točny.
(photo © Tomas Randysek)

Konečně prázdný kontejner.
Pět tun štěrku je pryč.
(photo © Tomas Randysek)


Martin s Tomem se pustili
do úklidu dřeva.
(photo © Tomas Randysek)

To se to hochům směje ...
(photo © Tomas Randysek)

... když jedou teprve první kolo.
(photo © Tomas Randysek)

Ale jde jim to pěkně od ruky.
(photo © Tomas Randysek)


Jirka si to na jarním sluníčku
vyloženě užíval.
(photo © Tomas Randysek)

A výsledek jeho práce si může prohlédnout každý návštěvník.
(photo © Tomas Randysek)


Informační tabule
o vozovém parku.
(photo © T. Randysek)




Úprava jazyku výhybky

5. srpna 2012

U vjezdové výhybky do nácestné stanice zcela nepřiléhal jazyk pětkového rozchodu ke kolejnici
a některé vagony zde vykolejovaly. Byla proto nutná úprava pomocí kotoučové brusky.

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

"Tak teď už snad nevykolejím!"
(photo © Tomas Randysek)



Napravujeme následky vandalismu

31. července 2012

Již na jaře ulomený sloupek výstražníku u bludiště bylo nutné opět přivařit a následně zpevnit, aby byl napříště odolný proti případným dalším vandalům. Nicméně ostraha parku nám slíbila, že zvýší svoji ostražitost i mimo provozní sezónu parku. "Vandalové, třeste se!"

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)

(photo © Tomas Randysek)