Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí




Fotografie z provozního roku 2016

TU 47.001 a TU 47.002 vjíždí na hlavní nádraží dne 28. 10. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Soupravy osobních vagonů odstavené na přednádraží dne 23. 10. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Atmosféra ranního přednádraží dne 16. 10. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

T 678.012 na přednádraží dne 15. 10. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Bateriové dvojče před vozovým depem dne 15. 10. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

V nácestné stanici U Svratky dne 17. 9. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dozbrojování před večerními jízdami dne 3. 9. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

354.190 na hlavním nádraží dne 6. 8. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dvojčata AEG před vozovým depem dne 6. 8. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokotraktory na přednádraží dne 23. 6. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokotraktory před rotundou dne 18. 6. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Před vozovým depem dne 18. 6. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak na přednádraží dne 7. 5. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)

Osobní vlak v depu dne 7. 5. 2016.
(foto © Tomáš Randýsek)



Fotografie z provozního roku 2015

WDEF a osobní vagon Ca/u 272 na večerním nádraží dne 31. 10. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

103 001-4 na hlavním nádraží dne 31. 10. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

AEG č. 9 před rotundou dne 31. 10. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dvojice AEG před vozovým depem dne 31. 10. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Gmeinder před rotundou dne 31. 10. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)


Parní lokomotivy Krzenowic a Ponava před dopoledním provozem dne 6. 9. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Oba lokotraktory před vozovým depem dne 5. 9. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Flotila osobních vagonů zachycená na přednádraží dne 5. 9. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Osobní vlak čeká na přednádraží na podvečerní provoz dne 1. 8. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Gromit, Krzenowic a Solingen před rotundou dne 6. 7. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak na přednádraží dne 5. 7. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

TU 47.002 před rotundou dne 21. 6. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

AEG č. 4 před rotundou dne 21. 6. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

Bateriové AEG č. 6 a č. 9 v čelech svých vlaků
na přednádraží dne 21. 6. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)

TU 47.002 v obležení obou lokotraktorů dne 30. 5. 2015.
(foto © Tomáš Randýsek)



Parní lokomotiva řady 354.190 "Všudybylka" s rozchodem 5"
- nový přírůstek do vozového parku

Po několika letech shánění podkladů, rozkreslování jednotlivých detailů, ale hlavně sestavování a montování, představil Bohouš Pavlíček svou novou parní lokomotivu řady 354.190 přezdívanou "Všudybylka". První zatopení na parkové dráze proběhlo ve čtvrtek 16. dubna 2015. Kovářské uhlí je sice efektivní pro fotografa, neboť kouř valící se z komína si nezadá s kouřem u normálněrozchodné lokomotivy, ale pro vývin páry u takto malého topeniště není nejvhodnější. Teprve při přechodu na antracit měla lokomotiva již dostatečnou rezervu. Bohouš ještě zvětší nápravovou pumpu a upraví dmychavku, což jsou vzhledem ke stavbě lokomotivy pouhé maličkosti. Na opravdovou premiéru i s cestujícími si však budeme muset počkat až do září. Bohouše neustále trápí záda a nastupuje na další operaci. Přejeme mu, ať to vše dobře dopadne, úspěšnou rekonvalescenci a brzký návrat na modelový rozchod!

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)



V pohotovostním režimu

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Lokotraktor WDEF - mladší bratříček GMEINDERu

Lokotraktor GMEINDER byl oproti původnímu plánu stále častěji nasazován do pravidelného provozu zejména ve špičkách, kdy bylo nutné přepravit zvýšené množství cestujících. To se začalo postupně projevovat zejména na výkonu motoru. Byť byl lokotraktor zkonstruován a postaven v Německu, použitý motor byl dovezen z Číny. Náš provoz výkon lokotraktoru opravdu pořádně prověřoval. I sám výrobce nás po zhlédnutí několika reportáží z provozu upozorňoval, že lokotraktor není stavěn pro takovou zátěž. Vlaková souprava, která většinou jezdila s pěti, při mimořádných událostech i s osmi spřaženými vagony, působila impozantně, ale dávala čínskému brblátku s deklarovaným výkonem 4,5kW opravdu zabrat. Ihned jsme tedy omezili zátěž a lokotraktor byl nasazován s maximálně třemi vagony. První problémy začaly na začátku provozní sezóny 2013, kdy se začaly občas ozývat podivné zvuky z hydraulické převodovky. Jenže další ročník Parní Olympie již ťukal na dveře a ztráta přepravní kapacity by byla více než citelná.
Ještě v průběhu května 2013 se nám podařilo sehnat za rozumnou cenu skoro nový lokotraktor WDEF, což je mladší bratr našeho prvního lokotraktoru GMEINDER. Původní majitel jej vybavil již výkonějším jednoválcovým, vzduchem chlazeným benzínovým motorem Subaru Robin ex27 s elektrickým startérem, což uvítali hlavně kluci, protože odpadne složité a fyzicky namáhavé startování klikou. Maximální udávaný výkon motoru je 6.6 kW. Jako bonus jsme k němu dostali původní čínský motor, který bychom mohli použít jako náhradní do lokotraktoru GMEINDER. Tak se také nakonec stalo, protože ihned po 2. Parní Olympii vypověděl motor v GMEINDERu službu definitivně.
Takže nyní máme ve vozovém parku dva poměrně výkonné stroje, které jsou schopny kromě vozby na pracovních vlacích tahat také osobní vlaky, tvořené zejména novými vagony o rozchodu 184 mm. Nyní má již Jura rozkreslenu československou úzkorozchodnou lokomotivu řady TU, jejíž dva exempláře by měly být nasazeny do ostrého provozu během příštího roku, což bude další významné posílení vozového parku naší železnice.


Na Parkovou dráhu Olympia dorazil lokotrakror WDEF v podvečer 15. května 2013:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Na kolejích Parkové dráhy Olympia měl lokotraktor WDEF svoji premiéru 18. května 2013:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


A hned byl nasazen do ostrého provozu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Nový pracovní lokotraktor GMEINDER

Práce na stavbě parkové dráhy jsou v plném proudu a tak bylo nutné poohlédnout se po nějaké vhodné pracovní lokomotivě, která by byla schopna rozvážet vagony se štěrkem po trati a v budoucnu pak tahat pracovní vlaky při údržbě trati, ale hlavně aby nebyla náročná na obsluhu a údržbu.
Lokomotiva výše uvedených parametrů nám padla do oka na parním srazu v Karlsruhe, kde jsme si ji se zájmem prohlíželi a vyzvídali u výrobce podrobnosti. Stroj je designově jednoduchý a působí poměrně robustním dojmem. Hmotnost činí zhruba 300 kg. Lokotraktor je vybaven vodou chlazeným jednoválcovým vznětovým motorem s hydraulickým přenosem.

Lokotraktor vystavený na parním srazu v Karslruhe v lednu 2010.
(foto © Tomáš Randýsek)

Předávka lokotraktoru proběhla v sobotu 27. března 2010. Na cestu do německého vnitrozemí jsme se vydali s dodávkou již v pátek odpoledne - ono 9 hodin jízdy nelze nijak zkrátit.
Malá rodinná firma pana Jürgena Muscheho sídlí v budově bývalého nádraží lokální trati v městečku Großseifen. Trať již byla dávno zrušena, ale na pozemku se nachází pár desítek metrů kolejí, byť trochu menšího rozchodu. Ty v současné době slouží pouze pro testování vyrobených modelů. Veřejnosti není parková dráha běžně přístupná.

V bývalé nádražní budově bydlí
majitel s rodinou, vpravo je dílna.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hlavní stanice parkové dráhy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pravá část parkové dráhy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nejdříve jsme si vyzkoušeli jízdu na nekapotovaném pracovním vozítku. Ovládání je shodné s ovládáním velkého lokotraktoru, jenom posed je o něco horší. Člověk sedí bokem ke směru jízdy na malém sedátku a než dostane do rukou poměrně jemné ovládání, tak to s ním několikrát pěkně "škubne".

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Lokotraktor na nás čekal připravený v depu dílny. Stačilo jej pouze vytáhnout z depa, nastartovat motor "klikou" a mohli jsme začít s testováním. Oproti vystavované světle modré variantě jsme si vybrali tmavě zelenou barvu kapoty v kombinaci s červenou barvou podvozku. Jako první si do kabiny sedl Jirka a začal ukrajovat první metry. Nakonec nás tam také pustil, i když jsme ho z kabiny museli vytlačit skoro násilím.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Po odzkoušení jsme lokotraktor naložili pomocí malého nakladače "Bobcat"
do naší dodávky, řádně jej upevnili a vydali jsme se na zpáteční cestu.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Lokotraktor byl v porádku převezen do Křenovic, kde je dočasně uložen u firmy Velecký.
Zde také proběhnou první zkoušky na nově vyrobených kolejích a výhybkách.




Testování výhybek

Výhybky pro první etapu stavby parkové železnice Olympia jsou již dokončeny a tak bylo nutné vyzkoušet jejich průjezdnot, ještě před expedicí na stavbu. Pracovníci firmy Velecký sestavili krátký kus kolejí se dvěma výhybkami a testování mohlo začít.

Zkušební koleje.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokotraktor vytažený z dílny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nakládka lokotraktoru pomocí vy-
sokozdvižného vozíku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Při nakolejování bylo nutné zatížit
kabinu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nakolejování lokotraktoru.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jirka zjistil, že nefunguje ovládání
směru jízdy ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a příčina byla brzy odhalena -
vypadené táhlo. Pravděpodobně
důsledek dlouhé jízdy z Německa.
(foto © Tomáš Randýsek)

Oprava byla provedena na místě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Stačilo jen připevnit táhlo maticí
M8.
(foto © Tomáš Randýsek)

Další problém nastal při startování. Motor ne a ne naskočit. Vyzkoušeli jsme kde co, ale motor si stále trval na svém. Příčina byla nakonec odhalena - zaseknuté táhlo ovládání motoru.

Nasazování kapoty motoru.
(foto © Tomáš Randýsek)

A Jirka už vesele prohání lokomoti-
vu po kolejích.
(foto © Tomáš Randýsek)

Všimněte si toho profesionálního
posedu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jízdu si vyzkoušeli i zaměstnanci
firmy Velecký.
(foto © Tomáš Randýsek)

Stěhování lokotraktoru do vozového depa centrálního nádraží

Budova depa v areálu centrálního nádraží je již téměř dokončena a tak nastal čas na přestěhování lokotraktoru Gmeinder z provizorního úložiště u firmy Velecký. Vzhledem k velikosti a zejména hmotnosti modelu jsme museli použít k nakládce vysokozdižný vozík a k přepravě dodávkový automobil. Stěhování probíhalo v pátek 6. května 2011.

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Při vykládce byla situace trochu komplikovanější, neboť jsme neměli k dispozici žádnou manipulační techniku. Jirka vyrobil z kolejového pole provizorní sjížděcí rampu, kterou jsme podložili tvárnicemi. Estetický vzhled nic moc, ale účel to splnilo. Úhel sklonu vyšel akorát, mezi střechou lokotraktoru a horním rámem dveří zbývaly opravdu milimetry.

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Lokotraktor byl tedy v pořádku převezen a uskladněn ve svém domovském depu a již brzy bude zařazen do pravidelného provozu na Parkové dráze Olympia Brno.
O hladkém průběhu akce svědčí Jurův blažený úsměv.

Premiérová jízda na Parkové dráze Olympia Brno

U příležitosti Dne otevřených dveří, který proběhl 25. srpna na stavbě centrálního nádraží, si odbyl i svoji premiéru na Parkové dráze Olympia dieselový lokotraktor Gmeinder. Hoši jej již od rána pečlivě připravovali a celé dopoledne zkoušeli na trati, aby bylo vše v naprostém pořádku. Do lokotraktoru si sedne i dospělý člověk a tak lokomotiva působila oproti své parní kolegyni trochu přerostlým dojmem. Tažná síla je opravdu veliká a takhle dlouhý vlak jsme na trati ještě neměli. Do vlaku byly mimo všech lavicových vozů s rozchodem 5" zařazeny také dva vysokostěnné vozy a nádržkový vůz s rozchodem 7".

(foto © Jana Uhlířová)

(foto © Jana Uhlířová)

(foto © Jana Uhlířová)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

Nasazení do pravidelného provozu

Do pravidelného provozu byl lokotraktor Gmeinder nasazen při zářijovém provozním víkendu. Osobní vlak s devíti plně obsazenými lavicovými vagony již vypadá opravdu reprezentativně. Tak nějak by měl vypadat osobní vlak, který bude od příštího roku zajišťovat pravidelný provoz.

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

Nákladní vagony

Tři typy nákladních vagonů byly již od samého začátku koncipovány tak, abychom je mohli plně využívat při údržbě a zajišťování provozu. Všechny jsou postaveny na rozchodu 184 mm a jsou čtyřnápravové.


Vysokostěnný vůz s odnímatelnými bočnicemi - vůz klasické stavby s kovovým rámem a dřevěnou podlahou. Nejčastěji jej používáme pro převoz všeho možného - uhlí, židle, nářadí, centrála, když se přemisťujeme při provozním dnu z hlavního nádraží k Amfiteátru. Díky velké kubatuře nákladového prostoru toho uveze celkem dost, občas i pomocný personál. Výhodou je odnímatelná bočnice, takže jej lze použít i jako plošinový. To se občas hodí pro převoz dlouhých těžších předmětů. Podvozky vyráběl Jura sám, zbytek zhotovila firma Velecký.

Samovýsypný vůz - vůz celokovové konstrukce pro přepravu sypkých materiálů, převážně štěrku. Každý vůz je opatřen zajišťovací brzdou, což je vzhledem k jeho hmotnosti v loženém stavu nutností. Ono by se rozjetých 800 kg špatně zastavovalo. Vůz má na každé straně dvě výsypné klapky, které se ovládají ruční pákou. Samovýsypné vozy se již plně osvědčily při dosypávání štěrku na trati.

Nádržkový vůz - podvozek a rám vozu vychází z konstrukce vysokostěnného vozu. Na podlaze vozu je usazena polyetylenová nádrž, kterou nám sponzorsky vyrobila společnost AMM Otáhal. Jura si tentokrát vyhrál s nýtováním nádrže, polystyrenovými čely a dalšími doplňky. Nádržkový vůz má klasický plnící otvor s uzamykatelným poklopem a na každé straně spodní vypouštěcí ventil. Už v něm vozíme vodu pro parní lokomotivy.

Hlavní konstruktér Jura Sajbrt nejdříve rozkreslil jednotlivé části vagonů.
(foto © Jiří Sajbrt)

Vrtání díry pro spoj.
(foto © Jiří Sajbrt)

Jednotlivé díly podvozků.
(foto © Jiří Sajbrt)

Podvozek před sestavením.
(foto © Jiří Sajbrt)

Zkompletovaný podvozek.
(foto © Jiří Sajbrt)

Nástřik samovýsypných vozů základovou barvou.
(foto © Martin Bláha)

Již hotové vozy v prostorách firmy Velecký.
Obzvlášť zajímavý je pohled na nákladní vagony a vagon s malým tendrem od parní lokomotivy Rocket
- naše největší a nejmenší měřítko.
(foto © Martin Bláha)

Montáž ruční zajišťovací brzdy.
(foto © Jiří Sajbrt)

Polyetylenová nádrž od firmy
AMM Otáhal.
(foto © Jiří Sajbrt)

Zkracování nýtů.
(foto © Jiří Sajbrt)

Nýtování obručí k nádrži,
respektive lepení nýtů.
(foto © Jiří Sajbrt)

Polystyrenová deska na výrobu
vypouklých čel nádrže.
(foto © Jiří Sajbrt)

Zaoblení hran odporovým drátem.
(foto © Jiří Sajbrt)

Vlevo je polotovar čela, vpravo
pak čelo obroušené smirkovým
papírem.
(foto © Jiří Sajbrt)

Výroba víka nádrže.
(foto © Jiří Sajbrt)

Hotové nalakované víko.
(foto © Jiří Sajbrt)

Pochozí lávka se zábradlím.
(foto © Jiří Sajbrt)

Hotová cisterna v Jurově dílně.
Teď jí ještě dostat ven.
(foto © Jiří Sajbrt)


Podrobnější informace o stavbě vozů naleznete na webových stránkách Jury Sajbrta
http://www.steamer.cz

Nákladní vagony v provozu

Všechny nákladní vagony jsou dle potřeby zařazovány do pravidelného provozu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Jan Palán)