Provoz 2025

Červenec 2025

Neděle 27.7.2025: XIII. provozní víkend

Bude doplněno.

Sobota 26.7.2025: XIII. provozní víkend (vlaky IR)

Letos se parné léto marně hlásí o slovo, teploty atakovaly tropických třeba 35°C jen v malém počtu dní. Zato je letošní léto značně deštivé. Což vůbec nehraje do karet našim představám o provozu parkové dráhy. Ale se vším se musíme poprat, tak už to chodí. Píše se sobota, 26. července.

Vzhledem k počtu nahlášených členů a příznivému počtu provozuschopných lokomotiv jsme se jali ozvláštnit sobotní provoz vlaky InterRegio, které před klasickým okruhem parkem objedou ještě služební smyčku Ořechová, kam se cestující běžně nemají šanci podívat. Značení linek vychází ze švýcarské předlohy. Ráno to znamená sestavit šest souprav, z nichž jedna je záložní. Ještě, než hodiny udeří desetkrát, je jasné, že vize častých odjezdů vlaků se nesetká s úspěchem. Na střechách vozů se objevují první kapky, kolem půl jedenácté už prší nepřerušovaně. Necháváme pro odvážlivce v provozu lokotraktor s krytými „svatebními“ vozy a TU s vozy klasické stavby, z nichž je jeden peřejkový. V modelu odjezdů podle poptávky vydržíme celé dopoledne, na jednotky cestujících to dostačuje.

Během polední přestávky déšť ustane a předpověď dokonce nehrozí dalšími srážkami. Budeme věřit našim meteorologům, stejně tak uděláte Vy, cestující, neb odpoledne naše vlaky jezdí slušně zaplněné. Do provozu s cestujícími s novým obslužným vozem vyjede Patrik Š. a sveze tak v této sestavě své první cestující. Během odpoledne také probíhá průběžně spousta školení členů, nebo rozšíření dovedností členů stávajících (například druhou půlku odpoledne cestující v kase vítá Staňa Š.). I přes úvodní nepřízeň počasí, to nakonec byl velmi úspěšný provozní den. Vlaky InterRegio se chystáme do konce sezony ještě párkrát zařadit do provozních dní, sledujte tak naše informační kanály, pokud máte zájem svézt se smyčkou Ořechová.

Neděle 20.7.2025: XII. provozní víkend

Bude doplněno.

Sobota 19.7.2025: XII. provozní víkend

Bude doplněno.

Neděle 13.7.2025: XI. provozní víkend

Na rozdíl od předchozího dne, který propršel, dnes svítilo slunce a bylo mírně zataženo – takový krásný den. Dnešek se nesl v duchu mnoha zácviků. Hned ráno si Standa pod dohledem Viktora připomenul funkci směnového výpravčího, který připravuje náležitosti pro strojvedoucí na daný provozní den. Po rozmístění všech potřebných věcí na svá místa se spolu s Tomem F. vydali zpět do pokladny, kde jim Martin Š. poprvé teoreticky vysvětlil funkce pokladny, a jak správně obsluhovat naše zákazníky.

Po přípravě pokladny se zde zácviky vyměnily a po 10. hodině zde pokračoval Martin D. spolu s Viktorem s prodejem jízdenek, občerstvení a upomínkových předmětů. Zácviky pokračovaly i na lokomotivách. Patrik pod dohledem Vavřince usedl za nejmenší modré AEG s číslem 4, a s ním ještě před zkouškou vozil cestující v časech posilové 5/RE. Po naznání, že to Patrikovi jde, šel Váva smažit hranolky jako přílohu k Martinově kotletě. Zácviky pokračovaly dále Frantou, ten se učil s lokomotivou TU, která tvoří důležitou součást našeho lokomotivního parku, instruktorem v tomto případě byl zkušený Kuba Š. Tim s Danem si v průběhu dopoledne napsali testy III. úrovně, proto, aby mohli řídit červená TUčka. Okolo 11. hodiny se venku udělalo větší horko, toho se ale kluci nezalekli a statečně vyjeli ke Smyčce v aleji podbíjet koleje. Následoval oběd, zmíněná Martinova kotleta a Vávovy hranolky sklidily očekávaný úspěch a nebylo slyšet nic než slova chvály.

Odpoledne do pokladny usedl Standa a prakticky si vyzkoušel obsluhu pokladny, oporou mu přitom byl opět Martin Š. Filip se ujal služby střídání strojvedoucích, kdy za odpoledne i několikrát vystřídal každého samostatně jezdícího strojvedoucího. Tato služba přišla všem velmi vhod, obzvláště pak Kubovi Š., v jehož HV 24 teplota přesahovala teplotu okolního vzduchu o více než 10 °C. Martin D. učil Bonifáce s bateriovým AEG 6, přičemž spojili příjemné s užitečným a v průběhu zácviku vyrazili na trať uklízet posekané trsy trávy. Dan s Tomem F. dojížděli v TU 41 poslední kilometry bez cestujících, poté šel Tomáš vystřídat Standu do pokladny, aby si i on ověřil ráno nabyté znalosti. Dana si pak převzal druhý Kuba Š., který dosud obnovoval nátěr na přejezdech. Patrik celé odpoledne sám vozil cestující s malým AEGčkem a v závěru dne úspěšně vykonal zkoušku kategorie A – gratulujeme!

Večer se pak na odstavném nádraží sešlo celkem 5 členů. Tim vykonával funkci posunovače, nový Vašek dělal výhybkáře, což při takovém množství lokomotiv a vozů přišlo velmi vhod, Tom F. pak učil Jardu funkci večerního vozmistra, Standovi tím pádem odpadla další povinnost a mohl tak celý večerní posun organizovat. Není tedy divu, že vozy byly uklizeny podle typů za úctyhodných 20 minut. Celý den by pak šel shrnout jako velmi úspěšný.

Sobota 12.7.2025: XI. provozní víkend

Druhý červencový víkend patřil opět ve velkém stylu vzdělávání členů. Po všemožných sportovních soutěžích se udělal volný čas na “parkovku” Jardovi, a Vašek, kterého jsme po výpomoci na Parní Olympii ubezpečili, že možnost docházet pouze občas není na překážku, se na celý víkend dostavil rovněž. V sobotu jsme tak z hlav obou chlapců vytvořili příslovečný pátrací balón, neb do nich nové informace byly huštěny celý den takřka bez přestávky.

Dále jsme zahájili zácvik nových pokladníků. Jako první si přípravu pokladny a rovnou dopolední nápor návštěvníků vyzkoušel Martin D. Mladý Dan L. byl ráno poprvé zasvěcen do toho, co obnáší pozice Vrchní posunovač, který musí vymyslet, jak co nejefektivněji s pomocí dostupných lokomotiv poskládat soupravy do předepsaného složení. Tomáš H. si zopakoval činnost ranního i večerního Vozmistra, a naznali jsme, že ji příště může už vykonávat samostatně. V zácviku na lokomotivy TU pak pokračoval nadšený fotograf železnice Tim, který celé odpoledne jezdil pod vedením Kuby Š., a vyzkoušeli si i všelijaké kejkle, jako je sunutý vlaky s vagóny před lokomotivou. Patrik se pro změnu v dopoledních hodinách nadále zacvičoval na bateriové AEG, tentokrát už formou jízd s cestujícími, byť stále pod dohledem instruktora. A Martin S. se tvářil spokojeně.

Kromě provozu vlaků pro cestující jsme tak zvládli rozjet spoustu dalšího užitečného školení, na jehož závěru budou kluci umět nové činnosti a řídit další typy lokomotiv. 

Neděle 6.7.2025: X. provozní víkend – parní

I neděle parního víkendu byla využita k zácvikům strojvedoucích. Kuba si tentokrát dopoledne roztopil Skalici našeho člena ze Strážnice, a byť se napřed tvářil, že oproti obřímu Mecklenburgu, za který většinou usedá o parních dnech, je to “takové nějaké no já nevím”, nakonec byl ze zpestření programu nadšený, a může tak samostatně obsluhovat další stroj. Bonifác pokračoval v zácviku na bateriové AEG, spíš než jízda samotná mu momentálně dělají problém předpisy. Matěj pak celý den obětavě zasvěcoval Staňu do provedených úprav na jeho parním “Účku”, aby měl i pro svůj stroj záložního fíru. Vlaky s nejhezčími vozy, vedené odpoledne ze 14. koleje na odstavném nádraží, zajistili Dan s Kubou. Tato úprava jízdního řádu se velmi osvědčila, jelikož 2. i 3. kolej velkého nástupiště, s přístupem k uhlí a vodě, mohla zůstat k dispozici parním lokomotivám, a nevadilo tak, pokud se zrovna sjelo více parních vlaků dohromady, nebo se strojvedoucí některého z nich potřeboval delší chvíli věnovat průběžné údržbě, mazání stroje apod. Tim si vyzkoušel na 14. koleji službu pomocného výpravčího, zbytek týmu pak odvedl dobrou práci na všech dalších potřebných pozicích. Oběd hýřil barvami jako jarní louka – Filip připravil zapečené těstoviny, které v jeho provedení dělají čest svému názvu “pestrobarevné”.

Sobota 5.7.2025: X. provozní víkend – parní

Dnešní parní provozní den se nesl ve znamení 4 parních vlaků pro cestující (ačkoliv na jednom z nich se provizorně opravená lokomotiva Ponava po polední pauze rozhodla protestovat, a šla na opravu do rotundy, kde si bohužel pobude několik dalších týdnů). Dopoledne bylo kromě běžného a parního provozu také zaměřeno na zácviky, kdy Patrik usednul za ovládací pult lokomotivy 9, a Pavel jezdil s cestujícími podle jízdního řádu na lokotraktoru 24. Vzhledem k výjezdu parních lokomotiv okolo 11 hodiny je podle jízdního řádu jeden motorový vlak odstaven a tak mohli Jakub a Pavel úspěšně složit teoretickou zkoušku společně, týkající se právě lokotraktoru 24. Na oběd jsme měli výborné pečené kuřecí stehno, a po tak dobrém obědě jsme se s ještě větší chutí vrhli do odpoledního provozu. Tady se, kromě proplétající se šaliny 107, proplétala i parní cvičná jízda s lokomotivou Křenovice pod vedením Filipa, na kterého dohlížel Kuba. Pavel již jezdil samostatné kilometry s cestujícími, než přijde praktická závěrečná zkouška na lokotraktor. Ostatní prováděli zodpovědnou činnost při zajišťování provozu, dílenské činnosti, nebo údržbu trati, kde např. Jakub natíral „pískáčky“ a Vavřinec se v rámci dílenské činnosti postaral o údržbu výhybek v Hlavním nádraží.

Červen 2025

Neděle 29.6.2025: IX. provozní víkend

Dnešní rozpis služeb poznamenala hned ráno zdravotní indispozice Kuby D., který měl ten den zajišťovat mj. vaření oběda. Toho se tak musel chopit Filip, který si ale na krémové rizoto troufnout nechtěl. Již rozmrazené kuřecí kousky a vývar tak doplnily další zásoby z mrazáku – uvařené brambory a mražený hrášek. Zbylé klobásy ze sobotní večeře se hodily taky, opečené na pánvi s loupanými rajčaty se rovněž zapracovaly do oběda a vznikly tak operativní zapečené brambory. Aneb my si vždycky poradíme.

Odpoledne měl být Kuba v pokladně, kterou si za něj rozdělili Kuba Š. a Filip napůl, proti ježdění s lokotraktorem ev.č. 24. I s těžkou 4vozovou soupravou se dařilo teplotu hydrooleje udržet v rozumných mezích, což vykouzlilo úsměv na tváři obou strojvedoucích. Zbytek zásahů do rozpisu už byly drobnější změny – Tommy se srdnatě chopil funkce výpravčího, a Štěpán si o to déle zajezdil s TUčkem. Nikoho pochopitelně netěší, když kdokoliv z členů onemocní, ale schopnost si operativně přerozdělit směny a zajistit všechno potřebné posiluje týmového ducha. 

Sobota 28.6.2025: IX. provozní víkend

Bude doplněno.

Neděle 22.6.2025: VIII. provozní víkend

Čtvrtá červnová neděle ještě počasím ne úplně připomíná horké letní dny, letošní nástup parného léta je poněkud opožděnější. To ale nic nemění na tom, že sluníčko už je vidět na obloze více, než polovinu dne, a kdo má predispozice se opalovat, nesmí zapomenout na opalovací krém. Počasí také nahrává růstu keřů v okolí naší tratě. O sekání trávy se stará správce parku Olympia. Ale střih keřů si zajišťujeme sami tak, aby nám nezasahovaly do průjezdného průřezu našich vlaků.

Je ráno, nohama stíráš rosu na kolejích – to je z pera Wabiho Daňka. Ale v našich podmínkách to není úplně nepravdivý výrok. Úvodní projetí a kontrolu tratě zajistí Martin, který si s sebou vezme naše dva nováčky – Jardu a Marka D. Poté usedne za lokotraktor se svatebními vozy, na trati se bude potkávat s Tomášem Č. na dvojčeti a Martinem D. v TU. V pokladně sedí Martin S., za sporákem se míhá Filip a nástupiště jako Výpravčí má pod palcem náš letošní nováček Štěpán. Noví chlapci se rychle začleňují do kolektivu a osvojují si nové dovednosti.

Odpoledne se řady přítomných členů rozšíří – Honza S. usedá do kabiny lokotraktoru 24 pod dozorem Martina S. a Viktora Č., Dan L. si vyzkouší všechny varianty naší trati v lokomotivě TU pod dozorem Filipa, Viktor s Václavem se budou starat o střih keřů a Výpravčího se zhostí letošní nováček Tomáš H.

Sobota 21.6.2025: VIII. provozní víkend

Sobota 21.6. se nesla zejména ve stylu školení a prohlubování dovedností hned 4 nováčků, kteří se během dne prostřídali v pozicích Průvodčí, Občerstvení, nebo třeba Posunovač, a naučili jsme je některé nové teoretické věci, které jistě brzy využijí. I nové nezvyklé duo otec a syn se v provozu rychle osvědčilo. Školicí listy se uspokojivě plní díky obětavé práci hrstky instruktorů, kterým patří poděkování. Kromě školení jsme samozřejmě vypravili vlaky pro cestující, bez kterých by žádný provozní den parkové dráhy neměl ten pravý smysl. Dvojice Martinů, Dan, Štěpán, Vojta a Tommy se prostřídali ve 2 “TUčkách”, lokotraktoru ev.č. 12 a elektrickém dvojčeti lokomotiv AEG. Odpoledne vyjelo i třetí AEG jakožto pracovní vlak pro odvoz ostříhaných větví z keřů, jelikož Viktor P. s Danem Š. se věnovali údržbě dráhy, kdy zkracovali neúnavně rostoucí větve poblíž kolejí. Díky přítomnosti Saši a Evy se jednou zase pořádně uklidilo i v naší klubovně, protože přece jenom – dámy mají pro ten pořádek jakýsi lepší cit. 

Neděle 15.6.2025: VII. provozní víkend

Bude doplněno.

Sobota 14.6.2025: VII. provozní víkend

Štěpán má dnes velmi příjemně jednotvárný rozpis. Celý den jezdí s lokotraktorem ev.č. 12 a užívá si nově získané oprávnění na tento stroj. Podobně “easy job” má i Martin D., který celý den sedí v červeném TU a rovněž najezdí nějakých 40 kilometrů s cestujícími po naší dráze. Na druhém lokotraktoru se pak už prostřídají strojvedoucí tři – Tomáš J., Martin Š. a Kuba Š. Jinak je rozpis definovaný tím, že je nás ten den poměrně málo, a zajištěny jsou tak pouze běžné provozní funkce, které vyžaduje provoz pro cestující. Školit něco není ani moc koho, ani na co. Ale to nevadí, letos se daří rozšiřovat dovednosti členů víc než uspokojivým tempem, a není vůbec na škodu někdy jen “jezdit a neřešit”. Vzhledem ke konání tradičních brněnských oslav dopravní nostalgie, dni otevřených dveří v jedné z tramvajových vozoven, večernímu ohňostroji na přehradě a dalším akcím různě po Jihomoravském kraji i rodiny s dětmi tráví svůj volný čas převážně jinde a na nástupišti se netvoří žádné davy.

Neděle 8.6.2025: VI. provozní víkend

I dnes jsou nedílnou součástí provozu parkové dráhy školení a zácviky. Martin D. se zaučuje na směnového výpravčího, který ráno chystá desky, výkazy, kurzová čísla a vysílačky pro personál. Tom F. si poprvé vyzkouší roli instruktora lokomotiv TU, do jejichž konstrukce a přípravy dopoledne zasvěcuje poprvé Dana L. a Tima. Po náležité porci teorie si kluci vyzkouší první metry jízdy po odstavném nádraží. První zmíněný pak odpoledne pokračuje v zácvikových jízdách pod vedením Viktora a Martina S. Viktor učil už dopoledne, a sice když Honzu S. zasvěcoval do ovládání lokotraktoru ev.č. 24. Odpoledne trať potom brázdí ještě dvě zácviková dvojice. Nejprve Bonifáce na AEG školí Martin D., který se letos postupně nově stává instruktorem. Ti následně přenechají svůj stroj Patrikovi pod dozorem Filipa. Dva mladí členové se tak postupně přibližují získání svého prvního strojvedoucovského oprávnění.    

Sobota 7.6.2025: VI. provozní víkend

První červnový víkend po velmi vyvedené akci mezinárodního charakteru – Parní Olympia bylo na kolejích poněkud klidněji. Sešli jsme se zde ve skromnějším počtu 14 lidí, ale to už je tak víkend po ‘’Olympiádě’’ zvykem. V provozu byly 3 soupravy složené z lokomotiv TU 47, nově opraveného lokatraktoru ev. 24 a dvojice spojených malých AEGček. Lokomotivy 12 a 42 byly v průběhu dne na kontrole a opravách v dílně, a proto se tohoto dne nepodílely na provozu.

Ráno začalo školením Martina na funkci směnového výpravčího. V tomto případě se nejedná o toho výpravčího, který vypravuje vlaky. Jeho funkce je ale také nezanedbatelná. ‘’Směňák’’ připravuje všem strojvedoucím desky s jízdními řády, chystá vlakům pořadová čísla a také pro lepší komunikaci nachystá všem radiostanice. Během dopoledne zacvičoval Tomáš dva letos nově přijaté členy – Viktora a Štěpána. V úvodním školení, které zabere několik dní, je potřeba novým kolegům vysvětlit, na jakém principu naše dráha funguje, co je zde za funkce, nebo např. jak svěšovat vozy. Jak se jmenuje která budova, co kde najdeme, jaké u nás platí předpisy a zákonitosti, jaké jsou odpovědi na běžné dotazy cestujících, co se “smí a nesmí” a mnoho dalšího. Během odpoledne kluci některé nově nabyté informace zužitkovali na směnách průvodčí a občerstvení, na kterých se vzájemně vystřídali.

Odpoledne i přes nižší počty návštěvníků, ale díky nádhernému počasí, ubíhalo rychle, ale přitom velmi klidně. Jakmile odzvonila 18. hodina a poslední vlak s cestujícími se vrhl na svou cestu pod vedením Stani na jeho oblíbeném stroji TU 41, všem se opět začaly sbíhat sliny a těšili se na večeři. Během večera se ještě 2 naši noví zácvikanti učili večernímu úklidu a zvelebení prostoru Hlavního nádraží, aby to na následující den vypadalo ‘’k světu’’.

Pátek 30.5. – Neděle 2.6.2025: 12. Parní Olympia

Reportáž bude vydána jako samostatný příspěvek.

Květen 2025

Neděle 25.5.2025: IV. provozní víkend

Naplánovaný rozpis musí doznat drobných operativních změn. Kuba potřebuje odpoledne odejít dřív, se Štěpánem je potřeba uskutečnit dokončení zácviku na lokotraktor ev.č. 12, Patrik si musí zopakovat testy II. úrovně, ten umí to a ten zas tohle, ale do sebe to moc nezapadá. Z nových členů je poprvé přítomný Tomáš H., který se dopoledne školí, odpoledne zkusí průvodčího, a později se opět školí, tentokrát i s Vaškem, externistou který dorazil na rychlozácvik před Parní Olympií. Navzdory opakovanému střídání postů a prohazování směn si všichni s úsměvem vyhoví, cestujících je vzhledem k horku spíše méně, a tak nedochází k žádným komplikacím a nakonec se úspěšně zvládne úplně všechno, co jsme si předsevzali. Patrik nakonec nemusí ani být půl odpoledne 

Sobota 24.5.2025: IV. provozní víkend

Běžný provoz pro cestující zajišťují tři soupravy. S bateriovým dvojčetem AEG jezdí většinu dne Tommy, později odpoledne ho vystřídá Dan Š., který dopoledne dokončoval zácvik na červená TU ev.č. 41 a 42, a po obědě dokonce splnil i závěrečnou zkoušku v podobě zkušebního okruhu na čas, výkladu o technických funkcích lokomotivy a dalších věcí. S lokotraktorem ev.č. 24 vozí dopoledne cestující Kuba Š, kteréhož poobědová závěrečná zkouška se zadrhne na zmatení z konstrukce stroje a stane se neúspěšnou. “Dvacetčtyřku” si pak přeberou napůl Viktor s Filipem a s těžkou soupravou testují limity chlazení hydraulického oleje, které je stále mírně na hraně. Třetím vlakem je pak po celý den červené TU ev.č. 41, v jehož pohodlné sedačce si hoví Štěpán J. Po nádraží se navíc batolí i parní lokomotiva ev.č. 7, jejíž funkce a spolehlivost před Parní Olympií a po provedené opravě kotle testuje Kuba D. Výsledky jsou dobré, lokomotiva je schopná provozu bez závad.

Neděle 18.5.2025: III. provozní víkend

Psal se 18. květen a parková dráha měla opět otevřeno. Na obloze celý den byla značná mraková peřina, naštěstí nás nesmočila žádná kapka vody. Dopoledne bylo ve znamení zácviků. Štěpán opět usedl do hnacího vozidla nesoucího číslo 12 a se svým velmi zkušeným instruktorem Filipem brázdili nejen koleje na hlavním nádraží, a běžný okruh, ale i tzv. vlečku. Při té příležitosti jsme rovnou ozkoušeli funkčnost zdvihací plošiny pro nakládku/vykládku lokomotiv z automobilů, která bude hojně potřeba za 14 dní při mezinárodním modelářském srazu. Na místo strojvedoucího usedl i Dan, konkrétně do TU 41, dopoledne byl veden ještě pod záštitou Honzy a odpoledne již sám s vámi cestujícími. Dopoledne také byl v provozu náš staronový motorový stroj č. 24 v rukou Pavla.

Odpoledne Patrik již podruhé okusil jaké je to být strojvůdcem, ve svém zácviku si zajezdil s lokomotivou č. 6 neboli červeným AEGéčkem. Po tomto procvičení se AEG č. 6 stalo pracovním vlakem a díky Timovi se posbíraly veškeré větve, které nahoře na trati Lukáš a Viktor ostříhali.

K večeru se naši benjamínci Štepán a Viktor naučili, jak má vypadat posun na praporek. Veškeré své dosavadní dovednosti v této oblasti, následně aplikovali ve večerním posunu, sami tuto činnost ještě nemohou vykonávat, a tak na ně dohlížel Martin.

Sobota 17.5.2025: III. provozní víkend

S blížícím se mezinárodním modelářským srazem 12. Parní Olympia byla jasná jedna věc. Musíme stihnout doučit ještě několik strojvedoucích na benzin-hydrostatický lokotraktor ev.č. 24, aby mohl po celý víkend jezdit, a nevázal na sebe po celou dobu pouze drobnou hrstku personálu. Dopoledne tak do něj usedl Tomáš, pro kterého se jednalo pouze o osvěžení znalostí ze stavu před rekonstrukcí a zvyknutí si na upravenou obsluhu. Po zaškolení z předchozích dnů začal rovnou vozit lidi a instruktor Martin Š. před obědem z vlaku s úsměvem sesedl, že hotovo a není co řešit. Odpoledne pak s “24kou” jezdil Kuba Š., jehož dlouhodobý talent pro řízení našich modelových lokomotiv nepoklesl ani v tomto případě, a později odpoledne už se po zácviku s Martinem Š. a kontrolní zkoušce s Jendou těšil z nově získaného oprávnění. Vlaky pro cestující zajišťovali zejména Martin D. se Štěpánem J. Na poslední dvě hodiny pak do již zmíněné “24ky” usedl ještě Pavel, který sice na Parní Olympii letos bohužel nedorazí, ale to není důvod zácvik oddalovat. A rovněž se mu daří jezdit hezky. Letošní rok se nese a bude nést ve znamení masivního rozšiřování oprávnění našich členů na všechny druhy lokomotiv, tak aby byl tým co nejvíc flexibilní a schopný plnohodnotně fungovat v libovolném složení.

Neděle 11.5.2025: II. provozní víkend

Modernizovaný lokotraktor ev.č. 24 se opět celý den vyskytuje na cvičných jízdách. Tentokrát se v obou případech (Tom J., Jakub D.) jedná o žáky, kteří s ním jezdili ještě před modernizací, takže je pro ně o něco jednodušší osvojit si nové ovládací prvky, než pro úplné nováčky na tomto stroji. I tak ale jízdní páka záběru převodovky, která se najednou ovládá rukou ve svislé ose, a nikoliv rukou nebo i nohou v ose vodorovné, dokáže zamotat hlavu. Po chvíli ale oba kluci jezdí skoro tak, jako by se v “dvacetčtyřce” narodili. Tak to bychom měli. Patrik odpoledne pokračoval v zácviku na bateriové AEG, ale předtím s instruktorem Martinem museli probrat ne zcela úspěšně napsané testy.

Samozřejmě je ale nutné i to nejdůležitější – vozit platící cestující okolo parku. Toho se zhostí tradičně velké lokomotivy 12 a 41, dopoledne doplněné o bateriové dvojče, odpoledne o TU ev.č. 42. Za jejich obslužnými pákami a kontroléry se během dne objevili Staňa starší, Honza P., Martin D., Tim, Martin S. a Kuba Š.

Sobota 10.5.2025: II. provozní víkend

Druhá květnová sobota se nesla ve znamení školení nových členů, kteří dorazili hned tři. Jarda byl u nás poprvé, takže se mu Vojta a Filip věnovali celý den, aby získal co nejvíc nových znalostí a vědomostí. Martin D. a posléze opět Filip se taky ujali druhého dílu školení nováčků Viktora a Štěpána, kteří si odpoledne taky vyzkoušeli práci průvodčího. A šlo jim to dobře.

Provoz bateriových AEG je nejefektivnější ve dvojici. Dlouhá souprava s 4–5 vozy láká více cestujících, a strojvedoucí si přijde užitečnější. Jenže spojit ráno dvojče se služebním vozem, to není tak úplně jednoduché. Vzduch do jímky kvůli brždění, tři kabely s různými konektory, a ono i samotná jízda je trochu jiná, než se sólo mašinkou a dvěma vozy. Nastal pravý čas naučit dvojče obětavě a často chodícího Tommyho. Jenže jak zkombinovat školení 3 nováčků ještě se zácvikem strojvedoucího? Nu což, Staňa pořád touží po nějakém zpestření programu, tak ho má mít. Překvapený, ale tuze rád se pustí do vysvětlování, a za chvíli už Tommy spokojení krouží s “dvojčetem”. Vedoucí instruktor Filip se jedno kolo sveze a verdikt je jasný – “jdu to podepsat”. Kuba D., Martin D. a Vojta mezitím sbírají další a další kilometry do sbírky s třemi soupravami pro cestující. Oběd překvapí barvou – Filipův “jarní guláš” je experimentální variací na oblíbený “segedín”, ale z bílého i červeného zelí, ke kterému na závěr přibyde sterilovaná kukuřice. Svěží růžovo-žlutý oběd přijde všem vhod. Bonifác se pokračování zácviku na AEG dočká až jindy – dnes jsou prioritou nováčci. Ochotně tak nakonec po celý den zajišťuje obsluhu návštěvníků v rámci Občerstvení.

Sobota 8.5.2025: II. provozní státní svátek

Dostatku provozních lokomotiv i přítomného personálu jsme využili k několika zácvikům strojvedoucích v rámci flexibilizace týmu. Martin Š. téměř celý den zaučoval Pavla a Kubu Š. na obsluhu modernizovaného lokotraktoru ev.č. 24 s hydrostatickým pohonem. S jízdní pákou se musí citlivě, s plynovou taky a navíc ve správný okamžik, což klade nároky na koordinaci obou rukou. Dopoledne jezdilo v pozici cvičné lokomotivy i červené TU 42, ve kterém seděl Daniel Š. pod vedením Toma F., kterého školení a zácviky dalších členů začaly nesmírně bavit, čehož rádi využijeme.

Běžné vlaky s cestujícími zajišťovali dopoledne Štěpán J., Kuba Š. a Tom R. s lokomotivami 12, 41 a bateriovým dvojčetem 4+6. Odpoledne místo dvojčete vyjelo druhé TU (42) a do kabin se usadili opět Štěpán, a dále Pavel, Franta a Tom F. Posilové pořadí se třetím AEG zajišťoval celý den Tommy.

Neděle 4.5.2025: I. provozní víkend – parní

Předpovědi na první neděli v sezóně hrozily, že počasí bude mít jen 3 polohy (1. budeme vlhcí, 2. budeme mokří a 3. budeme durch promočení). Proto bylo rozhodnuto, že na dopolední část provozního dne ani nevyjede naše klubová vlajková loď – Mecklenburg. Parní provoz tak z rána zajišťovala Skalica pana Příkazkého, Amerika, jejíž řízení se během soboty naučil krom Toma i Staňa, a Albatros pana Pavlíčka. Z neparních vlaků jezdila obě červená TU a oba lokotraktory. Na obou z nich konali Martin D. a Jakub Š. své první kilometry s cestujícími. Po nádraží se též pohybovalo zelené AEG ev.č. 9, na němž svůj první zácvik absolvoval Patrik, pod rázným vedením Martina prostředního.

Počasí se nakonec umoudřilo natolik, že ještě během dopoledne Mecklenburg nakonec vyjet musel. Problémy však začala mít Amerika, skrz velké kusy škváry v kotli, tlak páry tak padal jako americké akcie a svoje 4. kolo Amerika už nedojela. Povoláno pak bylo HV 12, které své vozy už postoupilo Mecklenburgu, a bylo tak pro onu záchranou akci jako dělané.

Odpolední část zůstala po parní stránce stejná, zatímco u trakce motorovo-elektrické se děly změny. S menšími technickými problémy pokračoval Adamův zácvik na TU, opět pod dohledem Martina prostředního, který se v půlce odpoledne přetavil na zácvik Daniela pod dohledem Kubovým. Filip, který skrz lehkou změnu personální situace neměl během odpoledne příliš do čeho píchnout, vzal Lukáše, který měl původně jezdit s Ponavou, jež je nadále pro závadu neschopná provozu, a jal se ho učit řízení lokotraktoru číslo 24. To už Lukáš znal, ale po provedené generální opravě proběhlo pár různě velkých změn a bylo třeba, aby je Lukášovi někdo vysvětlil a ukázal mu korektní ovládání. Standardní vlaky se „svatebními“ a „peřejkovými“ vozy pak větší část odpoledne odbavovaly cestující na 14. koleji. Nádraží holt není nafukovací a udržet stále intenzivnější provoz na stávajících třech kolejích již přestávalo být při parních dnech únosné.

Sobota 3.5.2025: I. provozní víkend – parní

Stále se zvyšující zájem Vás, cestujících, o naši parkovou dráhu přináší na nás, personál klubu SMPD, další a další výzvy, jak Vaše tužby a přání naplňovat. O nástupišti u 14. koleje jste si mohli přečíst už v předešlém roce. No a když už tam je, tak proč jej nevyužít? Přesně tak, parní soupravy necháme na 2. a 3. koleji, ty neparní na 1. a 14. koleji. Vidina je jasná, předpověď počasí vyhrožuje bouřkou, ale až ve večerních hodinách, nic nebrání začít první parní provozní den letošní sezony.

Krátce po 8. hodině ranní otevírají naši nedočkaví členové branku a hrnou se do prostor Hlavního nádraží. Někteří připravovat soupravy v roli posunovače, či vozmistra, jiní připravit mašiny, v roli strojvedoucích. A že jich dneska v provozu bude potřeba spousta. Taky přichází naši dva úplně noví členové – Viktor P. a Štěpán M. Ti podstoupí úvodní školení od našich školitelů, aby mohli lépe vhlédnout do problematiky provozu naší parkové dráhy. Dopoledne je bude učit Martin D., a protože to bude jeho úplně první školení, na správnost a úplnost podávané látky bude dohlížet vedoucí odboru vzdělávání Filip. Neméně podstatné bude také školení našich Jakubů (Š. a Š.) na lokotraktor 24, který v loňském roce prošel generální opravou. Oba chlapci svezli úspěšně své první cestující. Učení není nikdy dost, rozšíříme i znalosti našich nejmladších parních strojvedoucích – Stani Š. a Tomáše F. – o znalosti a dovednosti s „Amerikou“ – ev. č. 28. Druhý jmenovaný odpoledne již sveze cestující, Staňa odpoledne odbavuje a vypravuje vlaky ze 14. koleje; na jeho prvenství s cestujícími za kotlem 28 si o den počká. No a abych nezapomněl, ještě jeden zácvik se koná. Pavel K. předá prvotní znalosti Bonifácovi J. na bateriové lokomotivy AEG. To by bylo ze soudku „tohle jsme stihli taky“. A teď k pravidelnému provozu, který byl pro cestující přeci jen podstatnější – na ten si mohli, takříkajíc, sáhnout.

Po zimní přestávce je čas ozkoušet funkčnost parních lokomotiv. Petr P. si přivezl svoji Skalicu (ev. č. 17), za kterou zapřahá tři “velké kapsy”. Kuba usedá za Mecklenburg (ev. č. 26), za něhož dostává korbičku a pět „škaredých“ vozů. A taky přijel pan Pavlíček ozkoušet jeho Albatrose, za něhož dostává dva vozy rozchodu 127 mm. Závady se ani na jedné ze čtyř parních mašin neprojeví, odjezdí celý den bez problémů a odvozí zhruba třetinu všech cestujících, kteří si v ten den zakoupí u naší pokladny jízdenku. Kromě mašin parních nabídneme také vlaky tažené hnacími vozidly neparními – v provozu bude TU s peřejkovými vozy, lokotraktor 12 se svatebními vozy (který ale pro závadu na elektrocentrále zasáhne do provozu až po poledni) a bateriové lokomotivy AEG, dopoledne ve dvojčeti, odpoledne sólo s malými kapsami. Vzhledem k suchu byl na 21. koleji za lokomotivním depem celý den připraven „hasící vlak“, jehož služby ale naštěstí nebylo potřeba využít. Předpověď počasí naštěstí nevyšla – jak návštěvníci, tak i personál opustili prostory parkové dráhy suchou nohou..

Čtvrtek 1.5.2025: I. provozní den nové sezóny

První provozní den nové sezóny je vždycky trochu specifický. Pro část personálu, který se nemohl zúčastnit přípravných víkendů před sezónou, je to třeba po půl roce první provozní den. Některé funkce navíc dávají smysl pouze v provozní dny pro návštěvníky, takže je potřeba si připomenout službu v pokladně, výdej občerstvení i odbavování cestujících na nástupišti. Návštěvníků je po zimní pauza většinou velká spousta, a mašiny tak mají úplně jiný zápřah, než při popojíždění s pracovním vlakem při opravách kolejiště. Všechno může být svědomitě připravené, a přesto se většinou nějaký technický zádrhel najde.

Pro provoz jsme použili “zátěžový” jízdní řád verze 11.2, který obsahuje 5 souprav pro cestující v hustých odjezdových intervalech. O TU 41 se podělili Tomáš s Martinem D., druhé TU řídili Staňa starší a Pavel, modernizovaný lokotraktor ev.č. 24 se objevil v provozu dopoledne s Vávou v kabině, se “dvanáctkou” si zajezdili Pavel a Honza, a konečně na bateriových AEG se prostřídali Tommy … a nakonec jen Franta, protože Tima skolila jakási jarní choroba. Filip s Vavřincem a Martinem Š. se protočili v pokladně, prvního vaření oběda v sezóně se ujal Kuba D. a žaludky členů naplnila výtečná hrachová kaše. Lokomotivy si nakonec své vrtochy a jarní závady nechaly až na jindy, a provozní den tak byl klidný a úspěšný.